Utmaningen! Film om de nominerade bidragen

Utmaningen är en tävling för alla som genomfört insatser för att öka den digitala delaktigheten och hjälpa fler människor ut på internet. Utmaningen är en del av kampanjen Digidel 2013 som nu är inne på sitt sista år.

Vi har tidigare skrivit att Delning.nu är ett av de nominerade bidragen! Delning.nu är en webbkurs i sociala medier som drivs i samarbete mellan läns- och regionbiblioteken i Sverige. Projektansvarig är Regionbibliotek Stockholm och vi som arbetar med kursen ger handledning och stöd  på webbplatsen.

Av de 71 bidrag som lämnades i till Utmaningen utsåg juryn 12 nominerade bidrag. Bland de nominerade finns även Botkyrka kommun som nominerats för sin lokala Digidelkampanj som lyckats samordna flera lokala aktörer i arbetet, som bibliotek, Medborgarkontor, studieförbund samt banker och föreningar.

För Botkyrka Kommun var den här satsningen en naturlig del av kommunens satsningar på delaktighet och demokratiutveckling. Att som kommun bli partners och bilda en lokal kampanj med egen kampanjledning underlättade i arbetet att inkludera förvaltningarnas verksamheter.

Andra nominerade stockholmsprojekt är Behandlingshemmet Krinolinen för sin internetkurs för hemlösa och eLots HB som ordnat IT-kurser för seniorer.

Utmaningen

De nominerade bidragen presenterades på Offentliga Rummet i Jönköping 30 maj, av Digidelkansliets Linda Sandberg och Christine Cars Ingels, som även visade Digidels film med de nominerade bidragen. Vinnarna avslöjas på Internetdagarna 25 november under Digideldagen ”Digidel of fame”. Fram till dess kan du vara med och rösta. En jury kommer att utse 5 vinnare i Utmaningen, men en vinnare, ”Folkets Favorit” utses av alla som vill vara med och rösta.

Vill ni se Delning.nu, Botkyrka kommun eller en annan insats bland de vinnande bidragen, gå in och rösta ni med.

//Hanna Johansson, projektledare för Delning.nu på Regionbibliotek Stockholm