Delning.nu nominerat till Utmaningen!

Utmaningen

Kampanjen Digidel 2013 är inne på sitt sista år, och för att ge extra inspiration åt alla medverkande, presenterades Utmaningen i höstas. Utmaningen är en tävling för alla som genomfört insatser för att öka den digitala delaktigheten och hjälpa fler människor ut på internet. Vi på Regionbibliotek Stockholm är väldigt glada över att Delning.nu är ett av de nominerade bidragen! Delning.nu är en webbkurs i sociala medier som drivs i samarbete mellan läns- och regionbiblioteken i Sverige.

delninglogga

Delning.nu har funnits på webben sedan 2011 och startade inom projektet Sociala medier : nåt för alla, med stöd från stiftelsen .SE. Kursen Delning.nu är gratis och öppen för alla. Syftet med Delning är att ge fler möjlighet att kunna använda sociala medier, för att kunna delta i nätverk och skapa eget innehåll på nätet. Vi på Regionbibliotek Stockholm som arbetar med kursen ger handledning och stöd  på webbplatsen.

Under 2011 byggdes webbkursen upp av  Sandra Sporrenstrand som var projektledare och ansvarade för kursen. Första året ingick även folkbibliotek och folkbildningen i samarbetet, och kursen gavs också lokalt på flera folkbibliotek i landet. När projektåret 2011 gick mot sitt slut var det många deltagare och bibliotek som önskade att kursen skulle fortsätta. Därför fattades gemensamt beslutet att Delning.nu skulle pågå under hela Digidelkampanjen, fram till år skiftet 2013/2014.

Tävlingen Utmaningen har under våren varit öppen för alla privatpersoner, organisationer, företag och nätverk som medverkat till digidelkampanjen på något sätt. Utmaningen har fått in 71 bidrag  från hela landet och juryn har nu utsett 12 nominerade bidrag. Digidelkansliet skriver att ”De flesta tävlingsbidrag riktar sig till äldre och personer med utländsk bakgrund. Bidragen visade både på en överraskande bredd och spännande grepp för att få fler med i den digitala gemenskapen”. De nominerade bidragen kommer att presenteras på Offentliga Rummet i Jönköping 29-30 maj. Vinnarna avslöjas på Internetdagarna 25 november under Digideldagen ”Digidel of fame”.

Bakom tävlingen Utmaningen står kampanjen Digidel i samarbete med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), EU-kommissionen, Folkbildningsförbundet och Stiftelsen för Internetinfrastruktur (.SE). Kampanjen Digidel verkar för en ökad digital delaktighet i Sverige, och drivs för att fler ska våga, vilja och kunna ta del av samhällets digitala tjänster. Kampanjens mål är att med gemensamma krafter få ytterligare minst 500 000 svenskar att börja använda Internet innan utgången av år 2013.

Många bibliotek och läns- och regionbibliotek i Sverige har deltagit, och deltar, i digidelkampanjen på olika sätt och med många olika insatser.

delningwebbhuvud1000x197_NYTT2012

//Hanna Johansson, projektledare för Delning.nu på Regionbibliotek Stockholm