Digital delaktighet på Skärholmens bibliotek

Flera bibliotek i länet uppmärksammade Medborgarveckan i oktober 2014, med olika digidelaktiviteter. Vi försökte bevaka och göra några nedslag till Länsnytt och för att lyfta lite goda exempel här på bloggen.

Skärholmens bibliotek samlade Medborgarveckans aktiviteter till onsdagen 8 oktober då de hade drop-in för IT-frågor i samarbetade med Seniornet och Medborgarkontoret. Under eftermiddagen hjälpte bibliotekspersonal tillsammans med två deltagare från Seniornet Sweden besökare med IT-frågor. Biblioteket tog emot cirka 20 besökare som fick ungefär en halvtimme var med en hjälpare. Besökarnas frågor handlade om allt från att starta ett mailkonto och spara en bild på usb-minne till lite mer avancerade frågor om att streama film på nätet och synka filer från olika datorer. Biblioteket hade även ett bord med dyslexi/talbokshjälp, eftersom Dyslexiveckan ägde rum samma vecka.

Regionbiblioteket besökte biblioteket under eftermiddagen, fotograferade och pratade med James Cronin från biblioteket och de två hjälparna från Seniornet som satt vid drop-in bordet vid entrén. Då hade de en lite lugnare stund efter att ha tagit emot en strid ström av besökare under eftermiddagen, berättade James, som strax därefter fick hjälpa en besökare med mobiltelefonen.
Även Medborgarkontoret i Skärholmen erbjöd drop-in samma eftermiddag, med samhällsvägledning på nätet, demonstration och guidning av stadsdelens hemsida.

Skärholmens bibliotek under Medborgarveckan 2014. Foto: Hanna Johansson

Medborgarveckan arrangerades av Digidelnätverket 6-12 oktober 2014, en vecka med fokus på digital delaktighet och e-tjänster. Flera bibliotek och länsbibliotek deltog. Läs mer om Medborgarveckan.

Den här artikeln publicerades i Länsnytt nr 4 2014 som hade tema ”E för alla”.

// Hanna Johansson, Regionbibliotek Stockholm