Nyheter från Digitalt först med användaren i fokus

Projektet Digitalt först med användaren i fokus arbetar från nationellt håll med att publicera och samla resurser som kan vara till stöd för biblioteken nu under svåra coronatider.

I Digiteket finns nya kurser och artiklar användbara för bibliotek som vill ställa om och erbjuda fler aktiviteter digitalt. Tre tematiska artiklar som samlar exempel, lärresurser och guider för bibliotek är:

• Digital folkbildning
  • Digitalt läsfrämjande
  • Digitala mötesplatser

Länk till artiklarna

#digitalabiblioteket – samlad inspiration
Projektet Digitalt först vill samla och lyfta exempel på hur bibliotekstjänster kan erbjudas på internet, och skapa en inspirationsbank tillsammans med er. Ni kan hjälpa till genom att märka relevanta inlägg i era biblioteks-kanaler i sociala medier med #digitalabiblioteket.

Nya kurser i Digiteket

Kom igång med digitala möten
I denna kurs får du tips för att komma igång med digitala möten.

Coronainfodemin – Ett lackmustest på din motståndskraft mot falsk information
En kurs om desinformation och propaganda och hur det yttrar sig i relation till den pågående pandemin.

Får jag använda det här bokomslaget? Boktips på nätet – Vad gäller juridiskt?

Fler artiklar i Digiteket med användbara tips är:
Upphovsrätt och avtal vid uppläsning ur böcker på nätet
Digital informationsdisk – så kommer du igång!

Regionbiblioteket har samlat mer information och länkar här:
Samlad information med anledning av coronaviruset

Information från Regionbibliotek Stockholm

I vår kalender informerar vi om arrangemang ställs in, skjuts framåt i tid eller eventuellt genomförs digitalt. Vi informerar anmälda deltagare via e-post, men uppmanar alla som har tänkt delta vid något av våra arrangemang att hålla sig uppdaterade via vår kalendersida.
Länk till kalendariet

Digital nätverksträff 6 maj
Vi planerar en digital nätverksträff för biblioteksmedarbetare kring Digitalt först med användaren i fokus. Datum är 6 maj. Det blir en kortare träff där vi testar en ny (för oss) mötesform tillsammans med er som deltar. Inbjudan och mer information skickas separat.

Kontakta oss
Om ni vill prata om projektet Digitalt först med användaren i fokus, ställa frågor eller dela med er av förslag och idéer – ta gärna kontakt med Hanna eller Julia på Regionbibliotek Stockholm. Vi finns tillgängliga via telefon, e-post och vi deltar gärna i digitala möten med er (Teams, Skype osv).

I stället för att besöka er testar vi gärna möjligheten att hålla i workshops med arbetsgrupper via digitala verktyg. Vill ni att vi håller en presentation av Digiteket och hjälper er att komma igång med kurserna? Eller att vi håller samtal med er kring bibliotekens lärande uppdrag och hur ni arbeta mer med digitala aktiviteter i verksamheterna? Kontakta oss gärna med förslag.

Varma hälsningar
Hanna Johansson och Julia Keller, Regionbibliotek Stockholm