Studieresa till Köpenhamn: Profilerade bibliotek

Dag två på vår studieresa besökte vi Gentofte centralbibliotek och som är Köpenhamnsområdets Regionbibliotek. Vi fick en rejäl dragning av specialbibliotekarien John om vad de arbetar med. En konkret sak är alla folkbibliotek ska erbjuda läseklubbar för olika åldrar och centralbiblioteket ordnar fortbildningar inom området.

Folkbiblioteket i Gentofte var beläget i samma lokaler som centralbiblioteket och den ljusa och luftiga lokalen var tilltalande och det hände mycket mellan hyllorna. Jag fastnade för en mängd saker men gillade lite extra mycket de porträtt som barn målat av sig själva och som fanns upphängda lite här och var på barnavdelningen.

Efter besöket på Gentofte gjorde vi ett kort stopp på Blågårdens bibliotek som är profilerat mot unga och ligger i ett mångkulturellt område. I ett litet rum hade ett gäng tjejer fått utforma ytan och resultatet blev som kortet visar en dator, sköna sittkuddar, speglar och en TV.

Det sista biblioteket vi kikade på var i Örestad som är ett nyöppnat meröppet bibliotek och Danmarks första integrerade skol- och folkbibliotek. Intressant att höra personalen tala om möjligheterna och utmaningarna att vara ett bibliotek i ett område/lokalsamhälle som är under uppbyggnad. Deras uppdrag är även att utveckla de virtuella. I rummet gestaltade det på olika sätt i lokalen b.la genom dataskärmar uppsatta på hyllkanterna och där det gick att söka såväl i bibliotekskatalogen som på webben. De hade också mosaictavlor på väggarna med vackra bilder. I närheten av entrén finns också en webbkarta där användarna kan navigera var det hittar olika saker i biblioteket, förhoppningen är att detta verktyg ska användas under den tiden då biblioteket är obemannat men tillgängligt som meröppet bibliotek.

Foton: Cecilia Bengtsson

//Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare