Studieresa till Köpenhamn: Bibliotek i lokalsamhällen

Här kommer ännu ett blogginlägg om vårt studiebesök i Danmark. Min vinkling i inlägget är biblioteket i lokalsamhället.

Det första biblioteket jag besökte var biblioteket på Rentemestervej som ligger i bydelen Bispebjerg och där bor cirka 45.000 invånare. Biblioteket och kulturhuset hänger ihop i ett delvis nybyggt hus. I huset finns även bydelslaboratoriumet vars uppgifter är att stärka lokalsamhället, stödja idéer och projekt som medborgarna i området vill genomföra i lokalsamhället. På loven anordnas aktiviteter för barn och ungdomar. Laboratoriet vill också inspirera till utforskande, nätverkande och utveckling av Bispebjerg. Hela huset på Rentemestervej sjöd av aktiviteteter och det ska bli intressant att följa bibliotekets utveckling.

Direkt från Rentemestervej tog jag ta mig till IVA – Det Informationsvidenskabelige Akademi På IVA utbildas bibliotekarier och så bedrivs forskning inom området. Tillsammans med kollegor från Regionbiblioteket mötte vi Casper Hvenegaard Rasmussen, Henrik Jochumsen och Dorte Skot-Hansen. Det är upphovsmän till den modell som vi använt i projekt Kompetensen De har också skrivit boken Biblioteket i byudviklingen : oplevelse, kreativitet og innovation som fokuserar på bibliotek och dess förhållanden till lokalsamhällen beroende på i vilken kontext man befinner sig och det ger även exempel på många bibliotek i världen t.ex. Garaget i Malmö.

Dag ett avslutade jag med att besöka Köpenhamns huvudbibliotek. Ett bibliotek i många våningsplan och med ett stort antal verksamheter, och överallt satt folk som enskilt och i grupp satt ner och läste, pluggade och pratade. I kommande inlägg gör jag några nedslag från dag två på vår Danmarksresa bland annat om hur det virtuella gestalas i det fysiska rummet.

//Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare med inriktning på biblioteket i lokalsamhället.

Foton: C. Bengtsson