Studieresa till Köpenhamn: Roskilde bibliotek

På studieresan till Köpenhamn besökte vi också biblioteket i Roskilde och där hade de på barnavdelningen någonting som jag tror är vanligt i Danmark men inte lika vanligt i Sverige: en avdelning för högläsning. Här fanns till och med ett eget litet rum där både högläsningsböckerna för de yngre barnen fanns och där man dessutom kunde slå sig ned med sitt barn och läsa i lugn och ro. Jag tog ingen bild inne i rummet eftersom där satt en mamma med sin pojke i knät och läste när vi var där. Men idén är inte så dum. Om man plockar ut de tjocka högläsningsböckerna från Hcf-hyllan blir det dessutom lättare för barnen att välja bland de böcker de kan läsa själva. Visst är det många böcker som passar både till högläsning och att läsa själv, men de kanske kan stå på båda hyllorna?

Pia Borrman, utvecklingsledare barn & unga på Regionbibliotek Stockholm