Digital delaktighet i Länsnytt

Kampanjen Digidel 2013 som snart har pågått i två år har engagerat många bibliotek från start. Men biblioteken har arbetat med digital delaktighet längre än så, med internetkurser eller hjälp med olika digitala samhällstjänster.

Eftersom vi vill uppmärksamma både Digidel och det arbete som utförs inom kampanjen, har vi valt temat digital delaktighet för nya numret av Länsnytt, 3/2012. Vi bad några engagerade digidelare berätta varför digital delaktighet är så viktigt och hur de valt att arbeta med kampanjen.

Några rubriker ur nya Länsnytt:
”Det är dags för en ny medborgarservice – är vi med?”, Ann Wiklund.
”Digitalt medborgarskap med biblioteket som stöd”, Anne Hederén.
”Bibliotek Huddinge arbetar för digital delaktighet och demokrati”, Erika Hjalmarsson.
Läs även om Wikipediaprojektet Ortsportaler, webbkursen Delning.nu, och twitterprojekt ”Vi hörs i Sthlm”.

Länsnytt kan du läsa som pdf. Länsnytt har också en egen sida där tidigare nummer finns samlade. Mycket nöje!

Tema: Digital delaktighet

//Hanna Johansson, Regionbibliotek Stockholm