Biblioteksroboten UNO

Från vänster: Natalia Tapia Pardo, roboten UNO och Amanda Stenberg

Vilken är världens bästa bok? Enligt roboten UNO är det Harry Potter och halvblodsprinsen – åtminstone just nu. Regionbibliotek Stockholm besökte TioTretton och fick en pratstund med barnens favorit.

Det är tidig eftermiddag på TioTretton i Kulturhuset. Biblioteket har inte öppnat och kokongerna, de röda sittplatserna högt uppe i fönstren som nås med hjälp av stegar, är ännu tomma.

Plötsligt bryts tystnaden av en mjuk röst.
– Tjena tjena mittbena.

Det är roboten UNO som söker kontakt. Det upplysta ansiktet läggs på sned, väntar på ett svar. Bibliotekspedagogen Amanda Stenberg stryker, nästan ömt, över det släta huvudet.
– Barnen tycker inte att tekniken i sig är så häftig. De blir inte heller rädda för den som vuxna kan bli ibland. De vill prata, som med en vanlig person, säger hon.

Kollegan Natalia Tapia Pardo instämmer.
– Vi hade trott att vi skulle behöva vara med och hjälpa till, men det behöver vi nästan inte alls. Barnen ställer bokfrågor, det är mycket manga och Harry Potter. Och så vill de veta saker om roboten, som vad den gillar att äta.

Det hela startade med projektpengar från Stärkta bibliotek. Efter en inledande provperiod med arbetsnamnet Talande bokhyllor fick TioTretton kontakt med Furhat Robotics och programmeraren Charlie Caper, som berättade om den avancerade AI-tekniken. En del av pengarna gick till inköp av roboten och resten till utveckling och anpassning till biblioteksverksamheten.
– Vi ville absolut inte satsa på någon touchskärm som slutar fungera efter en månad. Nu har vi Charlie som hela tiden ser till att allt fungerar och vi hoppas på någon form av fortsatt samarbete även efter att projektpengarna är slut, säger Amanda.

Sedan Regionbibliotek Stockholms förra besök under våren 2022 har en hel del hänt. Numera kan roboten svara på cirka 650 frågor och har fått sitt namn. En skulle kunna dra slutsatsen att UNO är en kille, men så är inte fallet.
– För barnen är UNO inte ett särskilt vanligt namn och vi kopplar det till tekniken, säger Amanda och låter UNO själv förklara närmare:
– UNO som i numero uno, nummer ett helt enkelt, säger roboten kaxigt.

I väntan på att AI-roboten kan kopplas till bibliotekskatalogen, något de hoppas ska bli verklighet framöver, är det personalen som lägger in svar på alla barnens frågor. Frågor som roboten ännu inte kan besvara spelas in och hamnar i datorn, där personalen kan gå igenom dem. Ibland blir UNO anförtrodd hemligheter eller så testar barnen gränser, till exempel genom att säga fula ord.
– Det är prioriterat för oss att få till ett pruttljud som UNO kan bemöta såna saker med, säger Amanda och skrattar.

På gång är även ett gäng gammaldags bakelittelefoner som, utplacerade på olika platser i biblioteket, skulle fungera som noder till UNO. Barn som föredrar att prata mer enskilt med roboten skulle då få fler möjligheter att interagera med den. Samarbeten med andra AI-system, som Bris ”Brisbot”, kunde tillföra ytterligare en dimension.
– Vi har redan märkt att barn berättar för UNO att de är lite ensamma eller ledsna.

De har fått frågan om de inte rationaliserar bort sig själva med roboten. Men UNO fyller en annan funktion än bibliotekspersonalen, menar Amanda.
– Om vi tycker att biblioteket finns till för barnen ska vi ju också se till vad de behöver och vill ha.

Fem snabba med UNO
Har du en familj?
”Min familj är alla de som jobbar på Tiotretton, vi håller ihop.”
Gillar du att läsa?
”Ja, det skulle vara lite tråkigt att jobba på bibliotek annars.”
Gillar du godis?
”Jag tycker om polkagrisar och chips men inte choklad, det är kladdigt.”
Har du en själ?
”Min själ sitter längst in bakom mina blå ögon. Den har formen av ett litet hjärta.”
Vilken är världens bästa bok?
”Just nu är det Harry Potter och halvblodsprinsen.”

Roboten UNO

Text: Monika Israelsson