Dansa-lyssna-läsa Knacka på

Det är tidig måndagsmorgon i januari och på Vaxholms bibliotek har 10 förskolepedagoger samlats för att tillsammans med några biblioteksmedarbetare och danspedagogen Sophia Färlin Månsson ha en workshop kring boken Knacka på. Syftet är att inspirera till att uppleva boken Knacka på med alla sinnen tillsammans med små barn. Vi deltagare får först höra tankarna med att dansa-lyssna-läsa Knacka på boken. Sophia berättar om förskolor som gjort detta och att effekterna är flera till exempel språkutveckling, rörelseglädje och gemenskap. Efter fika är det dags för oss att själva få pröva på detta. Den rytmiska boken Knacka på passar alldeles utmärkt att tillsammans läsa högt, fantisera kring vad man kan dansa utifrån bokens bilder och till tonerna av den underbara musiken som framtagits speciellt för detta ändamål. Vi dansar själva och tillsammans. Vi föreställer blommor som vattnas och växer upp, vi dansar att vi lagar mat, vi leker apkalas och vi dansar våra drömmar medan vi lyssnar till stämningsfull musik. Koncentrationen i rummet är hög. En röd ryggsäck packad med diverse attiraljer från boken förgyller dansen till exempel det gula bandet som vi leker är kattens svans.

knackapå Sophia Färlin Månsson

Imorgon kommer en Knacka på workshop även att äga rum på biblioteket i Nynäshamn. Att det här har blivit möjligt beror på ett samarbete mellan länskulturfunktionerna Dans i Stockholm, länsmusiken och vi på Regionbibliotek Stockholm. Eftersom konceptet utvecklats och använts bland annat i Gävleborg var det lätt att planera och genomföra detta pilotprojekt. Boken Knacka på som nu fyller 21 år och finns översatt till ett tiotal språk är en alldeles utmärkt berättelse att få uppleva med alla sinnen. Jag lämnar Vaxholms bibliotek med en skön känsla och tänker att workshopen förhoppningsvis även leder till ökad kontakt mellan biblioteket och förskolorna i Vaxholm.

knackapl

//Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare på Regionbibliotek Stockholm som även fotograferade