Bokbåten – skärgårdsbornas egna biblioteksrum

IMG_1604Artikel ur Länsnytt nr 4 2013
Bokbåten är ett tillfälligt bibliotek på fartyget Tranan som man kan besöka i Stockholms skärgård två gånger per år, på våren och hösten. Det är tillfälligt i så mån att det lastas ombord bokhyllor, närmare 3000 böcker, datorer, belysning och lite annan utrustning för att få till ett fungerande biblioteksrum på söndagen dagen före avfärd till Arholma. Alltihop packas ner igen efter veckans sista besök på lilla Björkö och lastas ur sent på fredagseftermiddagen när båten är tillbaka vid Strandvägskajen i Stockholm.

Men under hela bokbåtsveckan, med ett tjugotal olika bryggstopp, finns det ett väl fungerande bibliotek ombord på fartyget. Bokbeståndet är tillräckligt brett för att tillgodose alla besökares önskemål och det mesta får plats i våra hyllor. Vi skyltar också mycket på bord och i skyltställ med olika teman, format, nyheter, hästböcker, mm och det har visat sig vara viktigt, många lånar gärna av det vi skyltar med och det uppstår många samtal kring de böckerna. Den senaste turen i höstas använde vi oss av ”Personalen tipsar”-stickor i böcker vi själva gillar och där fick vi ständigt fylla på med nya titlar.

När man lånar böcker på bokbåten får man lång lånetid. Vi kommer ju inte tillbaka förrän ett halvår senare. Men på öarna finns det också en hel del lokala bibliotek där våra böcker cirkulerar så det är många som hinner läsa dem under den långa lånetiden.

Här är två små utdrag från bokbåtens dagbok:
Tisdag 1 oktober
Vi har haft två fina dagar ute i skärgården med start igår i Norrtälje, och många trevliga besökare på t ex Arholma och Gräskö. Idag tisdag har det varit full rulle igen och mycket utlåning på öarna, man läser mycket i Stockholms skärgård! Det är stor åtgång på deckare, någon ville läsa romantiska historiska romaner, andra frågar efter böcker om sömnad eller om skärgården. Ett par besökare hade glömt sina glasögon hemma men fick låna läsglasögon av oss i personalen, det blev jättebra!

Idag har vi besökt öar i Österåker och Värmdö, och imorgon blir det Värmdö hela dagen. Värmdö är en stor skärgårdskommun och står för den största delen av bokbåtens ”landningsplatser”. Nu är det kväll och dags för middag för oss ombord
och efter en lugn stund vid middagsbordet är det dags för lite nattsömn igen på Finnhamns fina vandrarhem.
/Annika

Fredag den 4 oktober
Så var Bokbåtsveckan över för den här gången. Vi lämnar nu Björkö där vår kocka Lena bjöd låntagarna på kaffe och kaka, och vi handlade som vanligt rökt regnbåge och abborre av fiskaren.I morse kom skolbarnen på Utö ombord och lånade böcker om örnar, fotboll, deckare och kärlek. En stund senare kom några barn från förskolan också och jag slog mig ner på golvet och läste för dem.

Nu ska vi få lunch och sedan packar vi ihop biblioteket under färden in mot Strandvägen. ”Vi ses i vår” säger alla besökare när de går iland. Ja det gör vi!
/Pia

Foto: A Lissenko