Ekerö satsar på digitala skrivträffar för unga

I februari startar Ekerö bibliotek upp en serie skrivarträffar för unga på distans. Intresset har varit stort och kanske är det just digitala formatet, som först var en anpassning till pandemin, som har fått fler att våga ta steget och anmäla sig.

Vi ställde några frågor till Frida Eriksson, ungdomsbibliotekarie och Sara Malmer, biblioteksassistent som båda arbetar på Ekerö bibliotek och ansvarar för skrivarträffarna.

Till vänster Sara Malmer och till höger Frida Eriksson. Foto: Anneli Haglund

Hur fick ni idén till skrivträffarna?

Vi diskuterade vad för slags verksamhet vi skulle kunna ha för ungdomar nu under pandemitider och kom på att det vore roligt att göra en novellsamling som biblioteket kan ge ut. Vi vill försöka nå de ungdomar som kanske inte vill skriva i grupp eller ses fysiskt, utan som gillar att sitta hemma och skriva. Vi har en väletablerad verksamhet med fysiska skrivarträffar som blivit inställd under pandemin och ville erbjuda ett alternativ till deltagarna.

Har ni arbetat på liknande sätt tidigare?

Vi har tidigare haft ett samarbete med skolbiblioteken i kommunen där elever fick skriva och skicka in noveller som sedan gavs ut som en antologi. Den här gången blir projektet lite mindre vilket gör att vi kommer ha större möjlighet att korrekturläsa och ge individuellt stöd och feedback. Vi söker deltagare som verkligen brinner för att skriva och vill att de ska kunna känna sig stolta över slutresultatet. I somras hade vi en Write-a-long, en digital skrivarworkshop med författaren Flora Wiström, ett koncept som vi fick låna från Uppsala bibliotek. Flora la ut en video i veckan med skrivövningar, tips och uppgifter som deltagarna fick arbeta med till veckan efter då nya uppgifter lades ut.

Tror ni att tröskeln blir lägre med digitala träffar för den här yngre målgruppen?

Ja, vi hoppas ju nå ut till ungdomar som inte vågar eller vill komma på fysiska träffar. Unga idag är ju väldigt vana vid teknik och datorer, så förhoppningsvis kommer det funka bra.

Hur har gensvaret varit – är det många som har anmält sig?

Ja, faktiskt över förväntan! Både tidigare deltagare som brukar vara med på skrivarträffarna, men också många nya. Vi har en härlig spridning på deltagare mellan 10 och 19 år.

När planerar ni att komma ut med novellsamlingen?

Den kommer under våren och vi hoppas på att läget är bättre då så att vi ska kunna anordna något slags releaseevenemang.