Det är möjligt! Samverkan mellan bibliotek och omsorg

Denna artikel är publicerad i Länsnytt nr 3 2013.
Det_är_möjligt_litenI projektet Prosit! Må det gagna prövade 14 bibliotek och omsorgsverksamheter i 5 län ett helt smörgåsbord av metoder och aktiviteter. Projektets utgångspunkt var samverkan i olika grad och på olika nivåer. Vår hypotes var att en stadig blick på den gemensamma målgruppens bästa skulle kunna få personal från bibliotek och äldreomsorg respektive funktionshindersomsorg att samarbeta och därmed uppnå mer tillsammans än vad man annars gör (eller inte alls gör) var för sig. Och det stämde väldigt bra.

Succéfaktorer
Många av deltagarna har vittnat om att den största effekten kommit av att man fått kunskap om och förståelse för sin samarbetspartners organisation och verksamhet på djupet. Därifrån har det varit lätt att åstadkomma praktiska saker tillsammans, även när tiden ibland varit knapp. Den största osäkerhetsfaktorn har varit personberoendet. Så länge man inte har formella överenskommelser om samverkan hänger samarbetet ofta på att enskilda personer är engagerade i samverkan.

Här är några av de faktorer som vi tycker oss kunna se har bidragit till goda effekter i projektet:
Lär känna varandra ordentligt! Det tar tid när man kommer från olika verksamheter, styrs av olika lagar och rutiner, och har olika utbildningar och kulturer.

• Prioritera ett litet, gemensamt område för samverkan och bygg sedan ut till fler områden eller målgrupper när samarbetet har satt sig.

• Matcha personer med samma mandat att bestämma, till exempel aktivitetsansvarig sköterska med socialbibliotekarie och kulturchef med omsorgschef.

• Ha ett långsiktigt, övergripande mål (till exempel att få in samarbetet i befintliga styrdokument) och kombinera det med delmål som är konkreta och avgränsade i omfång (till exempel aktiviteter).

• Utnyttja tillfällen till fortbildning och nätverk tillsammans med andra som arbetar med liknande saker. Det ger nya idéer och stärker deltagarna i deras roller på hemmaplan.

• Avsätt en liten slant för utvecklingsarbete som underlättar när man hör till olika organsiationer. Ett par tusenlappar kan räcka till att köpa enklare utrustning eller material, eller användas till resor eller en gemensam kurs.

Nu presenterar vi en idébok med erfarenheter och tips från projektet Den heter Det är möjligt! och finns att ladda ner från Regionbibliotek Stockholms webbplats.

Karin Sundström
Regionbibliotek Stockholm