Efterlängtat nytt bibliotek invigt i Flemingsberg

I mitten av juni invigdes Flemingsbergs nya bibliotek i Fleminghallen med pompa och ståt och många nyfikna besökare på plats. Nu är aktiviteten i full gång och Regionbibliotek Stockholm fick ett samtal med bibliotekarie Maya Maldonado och bibliotekschef Eva Nilsson om invigningen och den första tiden i de nya lokalerna.

Invigning av nya biblioteket i Fleminghallen den 14 juni.

Hur har den första tiden varit sedan invigningen i juni?

Den första tiden har varit intensiv! Vi har arbetat med att färdigställa biblioteket och planera för invigningen in i det sista. Det har varit hårt arbete, men vi har samtidigt upplevt en enorm glädje över att äntligen vara i mål. Biblioteket skulle ha öppnat hösten 2019, men det blev först den i juni 2023 som vi till slut kunde slå upp portarna.

Invigningen ägde rum den 14 juni och blev verkligen det firande vi hade hoppats på. Vi var lite oroliga över om vi hade lyckats nå ut med information, men antalet besökare överträffade alla våra förväntningar. Stämningen var jättefin med nya och gamla besökare, unga och äldre, tidigare anställda, chefer och vänner. Vi hade ett invigningsprogram med otroliga talare, poesi och musik. Barnen fick skapa konst, delta i en interaktiv, flerspråkig dansföreställning och måla stora gemensamma tavlor på torget utanför. Och vi bjöd på mat och sötsaker. Jag tror vi alla var väldigt glada (och trötta) dagen efter.

Vad har ni fått för reaktionerna från besökarna?

Reaktionerna har varit väldigt positiva. Vi har fått mycket större ytor och väldigt bra ljusinsläpp och högt i tak. Många är glatt överraskade och har saknat biblioteket eftersom vi har haft tillfälliga, små lokaler under lång tid. Biblioteket har flyttat till ett nytt område som kallas Flemingsbergsdalen nära pendeltågsstationen. Vissa har fått längre hit efter flytten, medan andra har närmare. Tyvärr är det inte en idealisk plats ur tillgänglighetsaspekt eftersom det är trappor och gångbroar att ta sig över för besökare som kommer från Grantorp. Det är något som vi har fått höra och är medvetna om.

Ni har ju över 60 olika språk på biblioteket. Berätta gärna mer om det och hur det har mottagits

Vi verkar ju på en plats där flerspråkighet är norm och vi har alltid strävat efter att alla barn som kommer till oss ska kunna hitta en bok på sitt modersmål, eftersom vi vet vilken betydelse det har. Att möta sitt språk och känna igen det på denna plats, utanför sitt hem är något väldigt starkt.

Att flera av ens sidor blir bekräftade och sedda och att barnet får möjlighet att utveckla alla sina språk är viktigt. För familjerna som besöker oss tror jag att det snabbt blir en självklarhet, men många blir positivt överraskade i början.

För vuxna har vi inte möjlighet erbjuda böcker på lika många språk, men vi försöker vara lyhörda inför behoven och anpassa beståndet. Varje år tittar vi på statistiken över vilka ursprungsländer som Flemingsbergs invånare är födda i. På så sätt får vi en indikation om vilka språk som talas här och vi märker det i mötet med våra besökare. De senaste åren har vi tagit in litteratur på, för oss nya språk, såsom som tigrinja, hindi och urdu.

Hur ser planerna ut för hösten? Vad kommer ni att satsa på?

Planerna för hösten är framför allt att vi ska landa. Att alla rutiner ska etableras och att vår personalgrupp med flera nya medarbetare ska hitta sin form. Vi kommer också bjuda in till samarbeten med andra aktörer i vår omgivning till exempel skolor, SFI, studieförbund, ungdoms- och seniorverksamhet. Sen är språkcaféer för att lära sig svenska alltid efterfrågat hos oss och något som vi vill kunna erbjuda.