Vi säger adjö till Bibliotekskartan

Suddig bild på en fysisk karta uppmärkt med röda knappnålar

Bibliotekskartan – Bibliotek i Stockholms län var en söktjänst för den som ville hitta till närmsta bibliotek inom länet. Bibliotekskartan samlade alla bibliotekstyper i länet, och länkade vidare till en informationssida om varje bibliotek med öppettider, adress med mera.

Regionbiblioteket tog fram Bibliotekskartan under en tid då vi inte hade tillgång till de karttjänster som vi idag använder på webben och i mobilappar. Sedan dess har Bibliotekskartan inte följt med i tidens utveckling, vilket gjort det svårt att manuellt hålla kartan och alla dess undersidor uppdaterade med rätt uppgifter. Detta underhållsarbete gör varje biblioteksorganisation mycket bättre på den egna webbplatsen. Idag finns dessutom andra fullgoda söktjänster för den som vill hitta en karta eller vägbeskrivning till närmsta öppna bibliotek.

Bibliotekskartan låg tillsammans med Katalogsök på webbsidan Bibliotek i Stockholms län, två regionala söktjänster som Regionbiblioteket tillhandahållit sedan länge. Katalogsök är en samkatalog för biblioteken i Stockholms län, där användaren kan söka efter medier på samtliga bibliotek i Stockholmsregionen; kommunbibliotek, forskningsbibliotek, specialbibliotek och i några nationella kataloger.

Nu är alltså Bibliotekskartan borta, men Katalogsök fortsätter att finnas kvar på samma webbadress som tidigare. Länk till Katalogsök : Bibliotek i Stockholms län.

Hjälp oss gärna genom att ta bort länkar till Bibliotekskartan från ditt biblioteks webbplats, om ni en sådan länk. Skulle du stöta på en gammal länk till kartan någonstans på webben, får du gärna kontakta oss på regionbiblioteket. Tack!

Kontakt: regionbiblioteket.kultur@regionstockholm.se