Film som sommarjobb

Sommarjobbande ungdomar, gruppbild

Foto: Rebecca Medici

”Hundra gånger bättre än att sopa och plocka skräp – ett unikt sommarjobb.”

”Jag har lärt mig att ta initiativ och omvandla uppgift och information till resultat efter feedback och kritik! Framför allt är jag glad över att ha lärt mig kommunicera med människor både i och utanför arbetsplatsen i och med arbetet med dokumentärfilm.”

”Det har varit en jättebra resa och hela gruppen har blivit som en familj.”

”Vi har lärt oss samarbeta och hur man ska utnyttja varandras styrkor.”

Så säger några av de ungdomar som har haft filmkameran som arbetsverktyg under sommaren. På Kista bibliotek pågick under tre veckor ett intensivt
arbete för tjugo ungdomar från Rinkeby-Kista och Hässelby-Vällingby. Sommarjobben blev möjliga tack vare samarbete mellan Kista bibliotek, Film Stockholm och Kulturförvaltningen i Stockholms län.

De tjugo ungdomarna fick först en introduktion i foto- och reportageteknik och filmberättandets grunder och satte sedan igång med uppdraget att producera fem kortfilmer. Just i denna grupp fanns ett intresse av att producera filmer om identitets- och värderingsfrågor som rasism, feminism och religion.

För att ge ungdomarna som feriejobbat en möjlighet att fortsätta sitt filmskapande och filmintresse har de fått möjlighet att själva boka bibliotekets utrustning. Kista Bibliotek arrangerar även filmvisningar och samtal för ungdomar, samt en ungdomsfestival med fokus på film och berättande.

Kommunerna som anställt sommarjobbarna har också fått ge filmuppdrag till ungdomarna och då kan det handla om korta dokumentärer om personer eller händelser i den egna kommunen, ett lokalt evenemang eller något som hänt på platsen som berör kommuninvånarna. Filmerna kan sedan användas som informationsfilmer eller diskussionsunderlag på till exempel fritidsgårdar, skolor och föräldramöten. För en kommun kan det vara ett nytt sätt att få fram invånarnas åsikter då ungdomarna ser ur andra synvinklar och ibland får andra svar i sina reportage än vuxna.

Filmsommarjobben var ett samarbete mellan Stockholms läns landsting, kommunerna i länet och Film Stockholm.

Här finns sommarens filmer:

Rebecca Medici
Stockholms stadsbibliotek

Charlotte Carlsson
Film Stockholm

Denna text är även publicerad i Länsnytt nr 3-4 2016.