Barnens kulturdag i Märsta 8 oktober 2016

bkdKulturhuset i Märsta, den åttonde oktober 2016. Klockan är elva och förväntningarna ligger i luften. Det är dags för Barnens kulturdag, den här gången i Sigtuna kommun. Barnens kulturdagar är ett samarrangemang mellan Stockholms läns länskulturfunktioner och den kommun där dagen för tillfället genomförs. Den har tidigare genomförts på Musikaliska i centrala Stockholm, Dieselverkstaden i Nacka och i Upplands-Bro. I Märsta finns ett fint kulturhus med bibliotek, konsthall, kulturskola och en kulturlänk med café. På programmet för dagen är det en mängd olika aktiviteter. Dans, teater, cirkus, animationsverkstad, prova på att läsa för läshundar, konserter, filmvisningar och sagostunder.

Jag och min kollega från Regionbibliotek Stockholm har tagit plats på biblioteket för att välkomna alla besökare och vara behjälpliga vid tipsrundan med bokpriser. Vi hinner också med att gå runt i hela huset och titta på allt som händer i huset. I ett rum sitter massor av barn och vuxna och skapar animationsfilmer. Några stycken har bestämt sig för att göra figurerna i Frost, en av deras favoritfilmer. Med hjälp av Ipads och redigeringsprogram blir det fina filmer.

Från en av kulturskolans rum hörs musik, det repeteras inför eftermiddagens konsert. Plötsligt virvlar Mattväverskan ochimg_0940 den flygande mattan ut från konsertsalen, föreställningen är slut. På bibliotekets barnavdelning får alla som vill ta del av Vandringsutställningen Den magiska manteln som Stockholms länsmuseum tagit fram. Utställningen består av olika delar, bland annat boken En resa genom Islams konst. På ett bord intill utställningen står skålar med mosaikpappersrutor i olika färger. Aktiviteten vid pysselbordet är hög.

Inne i den fina sagohörnan på bibblan pågår Flanosagor med Petra. I trappan hänger barn och vuxna som aktivt deltar i berättandet. Flera barn går tipspromenaden som går genom biblioteket och får hjälp av Sofie att svara på frågan vad Mazarins pappa heter (=Loranga).  Jag kilar upp till filmvisning img_0931 av Bajsfilm som Film Stockholm håller i. I rummet  intill är det slöjdklubb men en pedagog från Slöjd Stockholm. Dagens tema är masktillverkning i olika material. I nästa rum pågår babyrytmik. Jag smyger därifrån vill inte störa den magiska stämningen. Beger mig istället till ett annat populärt ställen, läshundarna! I bussen utanför kulturhuset får den som vill prova att läsa en bok för en hund. Detta är något som Sigtuna kommun erbjuder skolelever i kommunen tack vare skapande skola medel. Att få läsa för en hund kan stärka självförtroende hos den som läser och för mig som tittar på är det fantastiskt att se hur lyhört hundarna lyssnar på barnen som läser.

På väg tillbaka till biblioteket går jag genom kulturlänken. Ett flertal sitter img_1043och äter pannkakslunch. Maria från kulturskolan presenterar kommande cirkusföreställning. Plötsligt kommer några barn och en man gående på styltor. Allt stannar upp och blickarna riktas mot dem. Såg går dagen. Jag löser av Sofie vid tipspromenaden och vi räknar att nästan 50 barn deltagit. De sista punkterna på dagens agenda är musikkonserter och en dansföreställning.

img_1010Det som jag bär med mig från dagen är framförallt alla besökares kommentarer och de små mötena-relationsbyggandet som jag haft med barn och vuxna. Bibliotekschefen Lena Gustafsson Randau konstaterar att biblioteket haft tre gånger så många besökare som en vanlig lördag. Hon sammanfattar dagen med orden – Barnens kulturdag, en succé helt enkelt. Vi länskulturfunktioner tackar för det fina samarbetet med Sigtuna kommun. 19 november genomförs nästa Barnens kulturdag i Hallonbergen, Sundbybergs kommun.

Text och foton: Cecilia Brisander, Regionbibliotek Stockholm

P.S Barnens kulturdag går något utanför vår ordinarie verksamhet men är ett bra tillfälle för oss att samarbeta med de andra länskulturfunktionerna.