Pop up på kollo

Foto: Linnéa Rodin

Varje sommar ordnar Sigtuna kommun ett dagkollo för barn i kommunens fritidsverksamhet.

Under de fyra första veckorna på sommarlovet besöker hundratals barn Rävsta gård för att bada, rida, spela fotboll och även – de senaste två åren – låna och läsa böcker. En gång i veckan under kolloperioden lastar vi på Märsta bibliotek nämligen kommunens medborgar-buss full med böcker och kör ut till barnen.

Under sommaren brukar både besöks- och utlåningssiffror dala på de flesta folkbibliotek. Besökarna är någon annanstans och verkar inte ha tid att också gå till biblioteket. Ett sätt att få tag på dem är därför helt enkelt att bege sig dit där de är. Precis som vi gjorde med bussen. Sigtuna kommun har ingen regelrätt bokbussverksamhet, men det finns en så kallad medborgarbuss med två ordentliga bokhyllor. Under terminerna används bussen för att sprida samhällsinformation och samhälls-vägledning ute på landsbygden, men under sommaren görs bussen om till ett minibibliotek för kollobarnen. Ett slags pop up-bibliotek om man så vill.

Besöken på kollot visar att det inte är intresset för läsning och böcker som sjunker under sommaren bara för att besökstalen gör det. Varje vecka besöktes vi av mellan 90 och 150 barn på de tre timmar vi var där. Vissa lånade högar med böcker. Andra satte sig en stund och bläddrade i bussen eller lyssnade på när någon av oss läste högt ur en ny bok. Ytterligare några fick möjlighet att skapa lånekort så att de kunde komma och låna av oss nästa vecka och därefter på våra ordinarie bibliotek.

Genom att ta oss till en plats där många av våra vanliga besökare under terminen befinner sig under sommaren lyckades vi inte bara bibehålla deras läsintresse. Vi lyckades dessutom nå ut till nya besökare som även upptäckte våra ordinarie bibliotek. De där böckerna som lånats i bussen – de skulle ju lämnas tillbaka i augusti när skolan och terminen drog igång igen och då fanns ju inte kollobussen kvar längre.

Linnea Rodin
Sigtuna bibliotek

Denna artikel är också publicerad i Länsnytt nr 2016, tema Mobilt.