Pedagogik i referensarbetet

Foto: Gunilla Fors

Många folkbibliotek vittnar om att antalet referensfrågor i informationsdiskarna minskar. Samtidigt ökar mobilanvändandet och förväntningarna på att ha tillgång till olika bibliotekstjänster i mobilen. För att biblioteken ska kunna utveckla bra digitala tjänster krävs samarbete och en bra början finns i den nationella digitala referenstjänsten Bibblan svarar, som finansieras av Kungliga biblioteket.

Pedagogiska utmaningar
Frågorna till Bibblan svarar kommer från alla tänkbara håll, från förskolebarn, allmänhet och forskare. Många frågeställare är skolelever eller studenter – och deras frågor sätter ofta bibliotekariens pedagogiska förmåga på prov. Utgångspunkten måste vara att eleven själv ska lösa sin uppgift, men samtidigt gäller det att visa upp vad biblioteket kan hjälpa till med, ge förslag på användbara resurser, tipsa om olika möjligheter och infallsvinklar.

Bibblan svarar är främst en e-posttjänst och det är svårt att göra referensintervjuer för att få reda på vilken typ av material eller vilken nivå som önskas. Lösningen på det här dilemmat blir ofta att ge ett ”trappstegsformat” svar, där man börjar med att hänvisa till enklare översikter eller introduktioner, därefter ger förslag på lite utförligare källor och slutligen tipsar om böcker eller forskningsrapporter för den som vill fördjupa sig.

Google, men sen då…?
Idag använder alla Google och man googlar allt, från enkla vardagsfrågor till behov av avancerat studiematerial. De flesta nöjer sig också med vad de får fram via Google och tenderar att glömma bort att det finns information som Google inte hittar. Dessutom presenterar Google sina sökträffar huller om buller – vetenskapliga artiklar intill bloggposter, instruktionsfilmer intill forumdiskussioner – och alla har inte de kunskaper som behövs för att välja och välja bort i Googles träfflista. Bibblan svarar-operatörerna kan däremot bistå med vägledning och kunskap om olika resurser och bidra till att frågeställarna får en ökad förståelse för informationslandskapet.

Förra året kompletterades Bibblan svarar med systertjänsten Bibblan guidar, som presenterar drygt 700 databaser och andra referenskällor, lämpliga för folk- och gymnasiebibliotekens användare. Tanken är att resurssamlingen ska utgöra ett stöd för operatörerna (och för andra bibliotekarier), men förhoppningen är också att tips om bra resurser i Bibblan guidar på sikt ska uppmuntra fler att på egen hand söka komplement och alternativ till Googles sökresultat.

Svarsarkivet – en kunskapsbank
Sedan starten 2011 har över 11 000 frågor besvarats i Bibblan svarar och majoriteten av dessa finns fritt tillgängliga via det sökbara Svarsarkivet. Många av dessa svar hamnar också högt upp i träfflistan vid vanliga Google-sökningar, vilket innebär att googlaren dels hittar ett pedagogiskt och bra svar på sin fråga, men även att fler får chans att upptäcka bibliotekens möjligheter och bibliotekariernas kunskaper.

I dagsläget medverkar ett 50-tal bibliotek och ca 150 bibliotekarier i Bibblan svarar, men vi blir gärna fler, så hör av dig om du är intresserad. Att arbeta med Bibblan svarar är roligt och utvecklande samt ger dig tillgång till ett stort och kunnigt nätverk. Bibblan svarar och Bibblan guidar är dessutom moderna responsiva tjänster, som fungerar lika bra på mobil och surfplatta som på dator – en början till att ha bibliotekarien i fickan.

Gunilla Fors
Malmö stadsbibliotek

Denna artikel är också publicerad i Länsnytt nr 2, tema Lärande.