Med dramaten till Storbodaanstalten

Storboda2012_50På andra sidan spåren i utkanten av Rosersberg ligger kriminalvårds-anstalten Storboda. Den är enligt Kriminalvårdsverkets definition en klass två-anstalt och omges av dubbla stängsel med taggtråd på toppen och har cirka 70 intagna.

Där finns en verkstad där de intagna kan arbeta med monterings- och förpackningsarbete, klassrum för vuxenutbildning på grundläggande och gymnasial nivå. Man undervisar exempelvis i svenska för invandrare samt bedriver läs och skrivträning. Sedan ungefär tjugo år tillbaka har Kriminalvården ett avtal med Sigtuna kommun om att tillhandahålla bibliotekstjänster till de intagna.

På fredagarna tar jag dramatenvagnen till anstalten Storboda. Efter att ha passerat centralvakten hämtar jag ut nycklar och larm och fortsätter ner till bottenvåningen där biblioteket är beläget. När detta skrivs i januari är det kallt, så värmeaggregatet slås på direkt. Sedan är det dags att hämta kaffe, packa upp vagnen med beställda medier och invänta att de första låntagarna infinner sig.

Biblioteket är cirka tio kvadratmeter stort med ungefär fyrtio hyllmeter media. Media anskaffas på olika sätt. Dels genom inköp från medieanslaget enligt kommunens avtal med Kriminalvården, dels genom inlån. Även depositioner från Sigtuna kommuns folkbibliotek samt fjärrlån förekommer. Biblioteket räcker vanligen till för de som bara vill ha något att läsa, men ofta behövs kompletterande beställningar.

De intagna slussas i mindre grupper till biblioteket av kriminalvårdare, efter att ha anmält intresse att besöka biblioteket. Vi rekommenderar litteratur utifrån vad som finns tillgängligt i hyllorna. Många av killarna lever här och nu, tiden på en anstalt står ofta still för den som är intagen och den ena dagen är ganska lik den andra. Att få en bok i handen nu kan vara mycket mer relevant än att få ”rätt” bok en vecka senare. Många av de verktyg som är självklara i det dagliga biblioteksarbetet har vi inte tillgång till på anstalten. Biblioteket saknar kortkatalog och utlåningen sker helt manuellt med bok- och datumkort, kortlåda samt datumstämpel. De viktigaste verktygen är minnet samt papper och penna, det är märkligt hur mycket man upptäcker att man kan när man inte längre har tillgång till internet, Google och biblioteksdatabasen. Om det är viktigt i vanliga fall att ha koll på sitt bestånd blir det än mycket mer så när man inte har tillgång till de vanliga verktygen för att söka i beståndet. De anteckningar jag gör på anstalten blir sedan underlag för inköp, fjärrlån och beställningar från vårt kommunbibliotek.

Referensintervjun/samtalet som man har med låntagaren i informationsdisken får på anstalten en helt ny dimension. I vanliga fall har man ju låntagaren framför sig, man kan ställa följdfrågor, man kan visa vad som finns och man kan gemensamt hitta en väg till det material som eftersöks. Problemet är att när man inte längre har låntagaren framför sig därför inte kan ställa uppföljningsfrågor. Som bibliotekarie måste man därför tänka efter före och ställa de frågor man kan tänkas behöva svar på när man väl gör sökningarna på biblioteket. En stor del av arbetet går ut på att skapa sig en uppfattning om vad låntagaren faktiskt vill låna. En bok om ”ekonomi” kan visa sig vara framtagning av årsredovisning för mindre bolag i aktiebolagsform. En bok om ”träning” kan innebära detaljerade skisser över de muskelgrupper som aktiveras vid olika övningar.

De ämnesområden som är mest utlånade växlar över tid. Men lexikon, biblar och koraner är alltid efterfrågade. Vidare är språkkurser, kriminologi, böcker om träning och kost flitigt utlånade. Bland skönlitteraturen lånas såväl deckare som klassiker, även poesi är populärt, frågor om kärleksdikter är ett återkommande tema. Fantasyserier är omtyckta eftersom de räcker länge. Vad gäller olika typer media försöker vi ha de flesta förekommande typerna på plats, såväl lättläst som storstil och CD. Antalet utlån per intagen och år är tre gånger högre än snittet för länet, cirka 15 jämfört med länets sex utlån per år och invånare. Biblioteket samarbetar även med anstaltens lärcentrum. Det kan handla om att ta fram bredvidläsningslitteratur eller ta fram litteratur till högskolestudier. Anstaltsbiblioteket underlättar vidareutbildning och vi är en viktig del i de intagnas möjligheter till en bättre framtid. Det gäller allt som har med läsning att göra, från att öva upp sin läsförmåga till att genomföra högskolestudier. Då verksamheten bedrivs med utbildad bibliotekspersonal från kommunen har anstalten en naturlig kontaktväg till det allmänna biblioteksväsendet i landet, något som underlättar till exempel fjärrlån.

Att besöka anstaltsbiblioteket är för många ett välkommet avbrott i den grå veckans lunk och bidrar till att ge nya perspektiv och synsätt på livet, inte minst kan de medier vi tillhandahåller hjälpa till att avleda uppmärksamheten från det
som känns tungt i stunden.

Åke Lindmark
Sigtuna bibliotek
Foto: Kriminalvården

Denna artikel är också publicerad i Länsnytt nr 1 2016, tema Mobilt.