Samarbete idrottsföreningar och bibliotek

2013 gav regeringen Statens kulturråd uppdraget att i samråd med Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna inspirera idrottande barn och unga att läsa. Kulturrådet kallar satsningen för Paus – du och en bok och trots att medlen är slut så fortsätter man med att stödja och inspirera fler bibliotek och idrottsföreningar att samarbeta på olika sätt. Syftet är att väcka intresse för litteratur och läsande och bidra till ökad läsfärdighet och läslust.

– Den här satsningen visar vilken stor betydelse läsande förebilder har för att inspirera barn och unga till läsning, säger Maria Telenius, projektledare på Kulturrådet. Det är också tydligt att idrotten har en motiverande kraft och kan stärka barn och unga i deras läsning. Flera framgångsrika projekt samarbetar med lokala idrottsprofiler som besöker idrottslag för att prata om läsning och visa att idrott och läsning kan förenas.

idhv

Foto: C. Bengtsson

Huddinge kommun gick tidigt med i projektet och där har bland annat författaren Magnus Ljunggren skrivit en bok tillsammans med Stuvsta IF och Huddinge bibliotek.

Haninge bibliotek använde sin bokbuss i projektet Avspark. De besökte fotbollsträningar med bussen. På plats fick lagen vid olika tillfällen delta i en bokcirkel, låna böcker och träffa fotbollstjärnorna Caroline Seger och Marta Viera da Silva.

I Upplands Väsby bedrev man under 2014 – 2015 projektet Bokkickar. Syftet var att sporra killar i åldern 11–14 år att läsa mer på sin fritid. Viktigt var också att engagera föräldrarna till att bli läsande förebilder. 2015 deltog två innebandylag. De hade en skrivworkshop med skrivpedagogen Malin Isaksson. Lagen läste också boken Avspark av Tom Palmer och fick sedan träffa författaren under en kväll på biblioteket i Upplands Väsby. I de aktiviteter som genomfördes deltog även föräldrarna vilket var givande.

Foto: omslag, Stefan Tell

I Uppsala har man tagit fasta på att förebilder är viktigt för både idrott och läsning. Länsbiblioteket Uppsala och SISU Idrottsutbildarna Uppland har i projektet Timeout för läsning utbildat så kallade läspolare, unga idrottsprofiler som är med på föreningarnas sommarläger och fotbollsskolor. Genom roliga aktiviteter inspirerar läspolarna de yngre barnen och ungdomarna till läsning.

En slutsats av satsningen är att idrottsledaren är en nyckelperson i läsprojekten som förebild för både barn och unga och vuxna i deras närhet. Kulturrådet har tillsammans med SISU Idrottsutbildarna därför tagit fram en inspirationsskrift, Idrott och läsning – ett Dreamteam, som ger handfasta tips till idrottsledare som vill satsa på sina unga idrottare genom läsning.

Läs mer om projekten och ladda ner eller beställ inspirationsskriften på Kulturrådets webbplats och på webbsidan Paus – du och en bok www.duochenbok.se

Cecilia Bengtsson
Regionbibliotek Stockholm

En kortare version av den här artikeln är publicerad i Länsnytt nr 1, 2016.