Ankomsten – berättartema för nyanlända barn

Foto: Anders Sporring

Under våren har biblioteken i Sigtuna arrangerat ett projekt för nyanlända i kommunens förberedelseklasser. Språk, identitet och berättande var i fokus då vi utgick från den ordlösa bilderboken Ankomsten av Shaun Tan. Fortbildning i berättande anordnades för bibliotekspersonal och lärare med bland annat dramapedagogen Johan Theodorsson. Vi fick många idéer till att arbeta vidare med barnen.

Besök i klasserna gjordes av bibliotekspersonal där namnlekar och kort presentation av projektet hölls. Sedan bjöds varje klass in till biblioteket där vi höll i en berättarstund med mycket visuellt material. De förälskade bergen – en romsk saga berättades, och sedan samtalade vi kring delar av Shaun Tans Ankomsten.

Alla barn fick som gåva ett eget exemplar av boken, och klasslärarna fick med sig tips på övningar att arbeta vidare med boken i klassrummet. Klasserna bjöds in till Konsthall Märsta där de arbetade med en annan form av berättande – animerad kortfilm med konstnären Erik Hedman.

Vernissage med visning av kortfilmerna firades med pompa och ståt, och som avslutning hölls två teaterföreställningar av Ankomsten med teatergruppen Uusi Teatteri – en på svenska och fantasispråk för de nyanlända, och en på finska och fantasispråk, där kommunens alla finsktalande elever bjöds in. Det var helt magiskt att få se denna otroligt visuella föreställning!

Paula Norrlid
Sigtuna kommuns bibliotek