Språkcaféer i Järfälla

Språkcafé JärfällaSedan några år tillbaka bjuder Järfälla bibliotek in till språkcaféer för dem som har svenska som andraspråk.
Caféerna i Jakobsberg, Kallhäll och Barkarby vänder sig både till dem som är nya i Sverige, men också till dem som invandrade för många år sedan, men aldrig riktigt har kommit igång med svenskan. Många av dem som deltar går, eller har gått på SFI.
– Språkcaféerna, däremot, är inte är någon kurs med undervisning Det ska kännas lättsamt och trevligt att vara med, säger Peter Borgedahl, en av dem som leder språkcaféerna. Alla deltar utifrån sina förutsättningar.

Det är drop in dvs. inga fasta grupper. Många kommer dock flera gånger. Det kan bli ganska spretigt beroende på hur många modersmål som finns representerade och hur bra svenska de olika deltagarna kan. Den lättsamma caféformen gör att deltagarna inte är lika rädda att säga fel utan vågar prata på ett annat sätt än på till exempel SFI eller ute i samhället.

Varje caféträff leds av personal från biblioteket som har förberett olika teman att prata kring. Det kan vara årstider, natur, högtider och traditioner, mat och mycket annat. Många av dem som kommer vill berätta om sig och sitt och det brukar bli en varm gemenskap med många glada skratt. Självklart bjuder biblioteket på fika.
I Kallhäll är ABF medarrangör och nu i höst startar språkcafé även i Barkarby.

Kerstin Gerén
Järfälla bibliotek