Många språk på biblioteket leder till fler besök

På Upplands-Bro bibliotek ökar hela tiden medvetenheten om det mångspråkiga samhället. Dels handlar det om att våra låntagare i ökande grad har en internationell bakgrund. Dels handlar det om bibliotekets uttryck gentemot allmänheten. Vi har under många år köpt in böcker på många andra språk, samt lånat in mycket vandringsbibliotek från IB. Då de flesta biblioteksanställda har haft svensk bakgrund har det varit svårt att få gehör för större inköp av böcker på andra språk än svenska och finska.

2015-01-29 10.07.43

Foto: C. Bengtsson

Under de senaste åren har vi fått in fler medarbetare med utländsk bakgrund vilket ger många fördelar. Dels har inköpen av litteratur på andra språk fått en större tyngd, dels har synen på inköpen ändrats. Tidigare har inkö- pen präglats av en stor osäkerhet. Den viktigaste inköpskällan har därför varit BTJ och böckerna som köpts in har varit västerländskt präglade. Till detta kommer att kontakten med låntagare med annan bakgrund präglats av osäkerhet – ibland uppfattas biblioteket som ännu en svensk (jobbig) myndighet. Med nya medarbetare med annan bakgrund än den svenska, har kontakterna med låntagare med utländsk bakgrund ökat markant. Även i de fall där personal och låntagare inte haft gemensam språklig bakgrund, har kontakterna ändå ökat.

2015-01-29 12.44.13

Foto: C. Bengtsson

Man skulle kunna säga att mångfald på biblioteket ger biblioteket en mjukare fasad ut mot ett samhälle som idag präglas av mångfald. Ett exempel är att bibliotekets under hösten startar sagostunder på andra språk. Bibliotekets språkliga uttryck mot allmänheten har också ändrats genom satsningen på ett kulturhus.

Tyngdpunkten har flyttats från en strikt biblioteksfunktion till att i än högre grad bli ett kommunens vardagsrum. Genom att använda fler språk än bara bokens, möter man fler av kommunens invånare. Plötsligt ökar antalet studerande på biblioteket, antalet konstintresserade ökar tack vare en konsthall, ett stort scenrum ger möjlighet till en enorm bredd i utbud och kulturella språk, alltifrån författarsamtal och barnteater till jazzkonserter och modern dans. Tack vare caféet uppstår än fler synergieffekter. Plötsligt dyker lattefolket upp, som upptäcker att biblioteket faktiskt har riktigt bra tidskrifter (biblioteket har inte ändrat sitt urval av tidningar och tidskrifter men stämpeln av mossighet är borta). Finns det då inga nackdelar med stora öppna ytor utan fasta gränser mellan olika funktioner och en bullrig cafémiljö? Jo, ljudvolymen ökar och med dem behoven av tysta studierum. Vi såg behovet av tysta studierum komma, men inte att det skulle öka så markant. Tystnaden blir plötsligt också ett nytt språkligt behov.

Mats Ohlsson & Alka Gupta, Upplands-Bro bibliotek

Den här artikeln är även publicerad i Länsnytt nr 3 2015 med tema Språk. Läs hela länsnytt här.