Språkriket 3.0

Språkriket 3.0 föddes 2014, när de tre kommunala biblioteken i Nacka sökte och fick pengar från Kulturrådet för ett tvåårigt språkprojekt. Syftet är att i samarbete med skolan hjälpa barn med läs- och skrivsvårigheter att hitta vägen till ett lustfyllt läsande. Språkriket 3.0 Vi kontaktade tre skolor som alla var intresserade av att delta, och åtta barn från dessa skolors tredjeklasser valdes ut till projektet. Grupperna måste vara så pass små att vi kan ge varje barn tid. I budgeten för Språkriket ingår att barnen ska förses med en iPad. Tanken är att den dels ska användas på biblioteksträffarna och i skolan, dels att barnen får ta med den hem. För oss är det betydelsefullt att göra föräldrarna delaktiga, och stärka deras roll i barnens läsutveckling. Föräldrarna erbjuds också delta i en studiecirkel.

Foto: C. Bengtsson

Huvudsyftet med iPaden är att barnen ska få tillgång till inlästa böcker i Legimus. Men den har också varit användbar när vi bearbetat texterna. Ett exempel är berättarappen Tellagami, där barnen gjort egna boktrailers, samt den inbyggda talsyntes som kan läsa upp texter från internet. Vi använder oss av olika tekniker när vi arbetar med böckerna. Förutom boksamtal har vi bl.a. skapat stafettsagor och låtit barnen dramatisera texterna. Ett barn beskrev sätten att jobba som att ”gå in i boken”. I samband med att vi läst Martin Olczaks serie om Jack lät vi författaren själv guida oss runt i Gamla Stan. Han pekade ut platser från böckerna och improviserade sedan med hjälp av barnen fram en berättelse om Jacks äventyr i Nacka.

Ida Holmbom, Bibliotek Nacka

Den här artikeln är även publicerad i Länsnytt nr 3 2015 med tema Språk. Läs hela länsnytt här.