Möten med läsning i Tullinge

Hösten 2014 och våren 2015 deltog Tullinge bibliotek i Regionbibliotekets projekt ”Möten med läsning.” I projektet samarbetar bibliotek och omsorg kring läsfrämjande aktiviteter för personer med funktionsnedsättning. Tullinge bibliotek har sedan tidigare ett samarbete med grundsärskolan med inriktning träningsskolan. Det kändes därför naturligt att fråga dem om de ville vara med i projektet.

tullinge

Foto: Solveig Kraft

Under hösten 2014 diskuterade vi gemensamt upplägget av projektet. Vi kom fram till att alla 4 klasser i Träningsskolan skulle bjudas in till biblioteket i början av 2015. I varje klass går fem elever. Besöken utformades ungefär som en sexårsvisning. Eleverna fick information om biblioteket och böckerna. Varje elev fick med sig en påse med ett brev till föräldrarna, information om biblioteket samt en gåvobok. Några av eleverna hade sedan tidigare besökt biblioteket, men för de flesta blev detta en första introduktion till biblioteket. Vi fick träffas och lära känna varandra inför projektets fortsättning senare under våren. Lärarna och eleverna valde sedan ut två böcker, Lycklige Alfons Åberg av Gunilla Bergström och Moa går på bio av Ann Gomér, för högläsning under våren. Båda böckerna var elevernas favoritböcker, så de var väl förtrogna med handlingen.

Projektet fortsatte sedan med att vi anlitade Camilla Olsson, som är både dramapedagog, dövblindtolk och kan teckenspråk. Hon har också tidigare erfarenhet av att arbeta med särskolan. Dramapassen började i maj 2015. Eleverna var uppdelade i fyra grupper. Varje grupp hade sedan tidigare valt en utav böckerna ”Lycklige Alfons Åberg” eller ”Moa går på bio”. Varje grupp fick två dramapass och båda gångerna fick gruppen dramatisera samma bok. Det blev totalt åtta tillfällen med dramaövningar. Platsen för drama- övningarna var i skolan. Dramapedagogen utarbetade passen utifrån handlingen i varje bok. Dramaövningarna förstärktes av tecken vilket var en stor tillgång för eleverna då många använder tecken och några av barnen är döva. Dramapedagogen hade både kontaktskapande presentationsövningar och rörliga övningar i kombination med dramatisering av böckerna.

I flera dramaövningar klädde vi ut oss i roliga teaterkläder och spelade upp scener ur böckerna. Eleverna agerade t e x popcorns- och biobiljettförsäljare i dramatiseringen av boken ”Moa går på bio”. Någon var Linus och någon var Moa. Dramapedagogen rev biljetter och visade var vi skulle sitta. Nu börjar bion! Ljuset släcks. Linus tar Moas hand. Det är en spökfilm! I en avslutande övning går en biobiljett runt till alla som får säga vilken film de tycker om. Eleverna i Träningsskolan har behov av struktur och tydlighet. Under dramapassen blev alla barn sedda. Dramapedagogen tog sig tid och förklarade enkelt och tydligt vad vi skulle göra, hon upprepade ofta för extra tydlighet. Det var en stor tillgång att ha en dramapedagog som kunde teckna. Det blev en avslappnad stämning. Det var också bra att vi träffade eleverna flera gånger. De var gladare och vågade mer andra gången vi träffade dem. Det var också roligt att alla elever deltog på olika sätt i övningarna. Alla kunde vara med på något. En elev tyckte väldigt mycket om att dansa. Flera elever var väldigt förtjusta i att spela teater, tog på sig peruker och annan rolig rekvisita medan andra var litet mer reserverade. Alla barn uppskattade rörelseövningarna. Det var också bra med variation, att sitta i en ring, att få röra på sig, att dramatisera handlingen i boken på olika sätt, att samlas i en ring för avslutning.

Projektet i Tullinge blev väldigt lyckat tack vare glada och nyfikna barn, engagerade lärare och en fantastisk dramapedagog! Det känns roligt och viktigt att få fortsätta arbeta med att utveckla och förnya verksamheten gentemot denna målgrupp.

Solveig Kraft Bibliotek, Botkyrka/Tullinge bibliotek

Den här artikeln är även publicerad i Länsnytt nr 3 2015 med tema Språk. Läs hela länsnytt här.