Bokbåtens dagbok 30 september

Onsdagen på bokbåten var händelserik! Vi började på Möja, skolan kom dit med alla barnen, de fick med sig förberedda lådor men lånade minst lika mycket till till biblioteket. Det är många som är lässugna på Möja! Sedan styrde vi mot Korsö, alla våra besökare stod och väntade på bryggan och Eva bjöd oss på en jättegod kaka. Det lånas mycket spänning på Korsö, hårt tryck på deckarhyllan.

Innan vi kom till Runmarö bytte biblioteket personal (vid Stavsnäs). Maria från Värmdö och Carl Fredrik från Norrtälje gick iland och Helena från Haninge och Sofie från Regionbiblioteket klev ombord. Och vid Runmarö klev en syd-koreansk biblioteksdelegation ombord! Väldigt spännande! Här är de:

Sydkoreansk delegation

Dagen före hade de besökt Eskilstuna bibliotek, och de skulle vidare till Stockholms stadsbibliotek och sedan till London och Idee Store. Ämnet för deras studieresa är läsfrämjande verksamheter. En timme var de med på Runmarö och pratade både med besökare och oss personal innan kapten Johan styrde båten tillbaka mot Stavsnäs och släppte av dem.

Vi for vidare till Harö och Sandhamn. På Sandhamn hade vi jättemånga besökare, många fler än vi haft förut. Bland annat en barnfamilj med tre barn som lånade massor av böcker. ”Vi läser jättemycket, det här är jättebra!”

Hemmets Journal ska vi inte glömma, det var med en journalist med fotograf också. Nästan hela dagen. Så nu hamnar vi snart i veckopressen också!

Som sagt, det är spännande på Bokbåten!