Biblioteken, neutrala mötesplatser

Samtal i angelägna samhällsfrågor behövs mer än någonsin i vårt samhälle. Goda samtal, öppna samtal där vi verkligen lyssnar till varandra och varandras olika erfarenheter och perspektiv. Respektfulla samtal mellan individer, människor i vårt samhälle.

Goda samtal kan föras oavsett om ämnet, temat, är på förhand definierat eller helt öppet för vad som känns aktuellt för dagen. Denna form av samtal kräver en erfaren dialogvärd som inleder och avrundar samtalet och som ser till att alla samtalsdeltagare får komma till tals och till lyssnande. Goda samtal kräver också en fysisk plats som förknippas med möten mellan människor. Här kommer biblioteken in som synnerligen lämpliga icke-kommersiella arenor.

På Orminge bibliotek har Initiativ Samutveckling (iS!) arrangerat goda samtal, s.k. iScaféer, sedan vårterminen 2014 och på biblioteket i Nacka Forum sedan vårterminen 2015. Initiativ Samutveckling är en ideell förening som är politiskt och religiöst obunden med mottot ”Det goda samtalets väg” och som arbetar för att utveckla samtalsklimatet i samhället som en förutsättning för samhällsutveckling, demokrati och fred. iScaféerna hålls varannan söndag eftermiddag, 6 gånger per termin, och pågår under 1 1/2 timme. Exempel på teman har varit makt, integration, kultur, lönsamhet, samtalsklimat och värderingsförskjutning. Många samtalsdeltagare uttrycker att samtalen är intressanta, ger mening, ger nä- ring, ger möjlighet att bidra och gör en glad. Eller som en deltagare sa ”man är bara sig själv och ändå blir man liksom starkare”. I Orminge där vi har statistik för 3 terminer kommer i genomsnitt 7 deltagare per iScafé!

global

Foto: C. Bengtsson

I Orminge bibliotek sitter man strax innanför entrén där tidningarna och tidskrifterna är placerade och samtalar runt ett bord. I Nacka Forum bibliotek sitter man också öppet i bibliotekslokalen men lite mer avsides. På båda biblioteken märker vi en nyfikenhet och ett intresse från våra besökare kring dessa iScaféer just för att man kan komma och bara lyssna eller delta i ett samtal utan krav.

Samtalen kan ibland bli högljudda och då locka till sig övriga besökare som kan stå lite på avstånd och lyssna. Men att de fyller en viktig funktion är vi övertygade om likväl som att det är naturligt och viktigt att det offentliga samtalet förs på biblioteket. Följande är ett exempel på hur ett samtal kan gå till: Sju män i åldrarna 30 – 91 år samlades idag på Orminge bibliotek uti Nacka kommun.

Sju udda fåglar som vågade berätta om sin ensamhet och utsatthet – och samtidigt dela sin visdom i ett djup och med ett engagemang som inte ville ta slut. Vi var sårbara och utforskande kring samhällets och individers lögner och spel – och hur skönt det är att ”främlingar emellan” upptäcka hur lika vi är. Oavsett om vi bott i Sverige bara i ett par år, eller i över 90 år. Vi avhandlade snabbmat och medicin, Putin och Gandhi, vår egen rädsla och vad trygghet gör med en, kultur som vår skapande mening och ekonomi som medel (inte mål), inkludering och exkludering, starkt försvar och icke-våld, stress och mindfulness, konsten att vara läraktig och uppmärksam, rätten att bli sedd och respekterad. Jag var rörd efteråt. Sju lite udda män i själarnas gemenskap, ingen ville gå ur mötet eller gå hem. När vi väl skildes var det med en spontan applåd och värme.

Per Hörberg, Initiativ Samutveckling & Helena Torsslow Nelander, Nacka kommunala bibliotek