Litteratur X

Under namnet Litteratur X har Stockholms stadsbibliotek påbörjat ett fördjupningsarbete där ambitionen är att utifrån litteraturen ställa frågor kring rasism och rasistiska stereotyper. Under våren 2015 har samtal, diskussioner, bokcirklar och föreläsningar förts på tre bibliotek – Kista, Stadsbiblioteket och PUNKTmedis. – Med Litteratur X vill vi lyfta upp litteraturens roll för rasismen i Sverige nu och då. På våra hyllor finns mängder av böcker som upprör, oroar, skakar. Men det som gör biblioteket till så mycket mer än en samling böcker är att vi sätter böckerna i sammanhang, kopplar ihop och problematiserar, säger Katti Hoflin, stadsbibliotekarie.

litteratur-x-9219_0

Alla medarbetare inom Stockholms stadsbibliotek har deltagit i en halvdag med tema rasism och stereotyper i litteraturen och tanken är att den interna fortbildningen ska fortsätta, parallellt med fortsatt arbete på biblioteken med frågor om rasism, stereotyper och utanförskap. – Biblioteken är yttrandefrihetens rum. Vi sorterar inte bort några böcker från våra hyllor på grund av otidsenliga värderingar. Men böckerna står inte ensamma. Vår bibliotekariekår har bred och djup kunskap för att kunna diskutera, rekommendera och kritisera litteraturen, sä- ger Katti Hoflin.

Bland de program som har ägt rum under vå- ren kan nämnas: På Stadsbiblioteket: Rasistiska spår i deckare Deckarexperten Kerstin Bergman gav en översikt över den svenska deckarens utveckling och exempel på hur rasistiska inslag har förekommit under olika tidsperioder. Författaren Christoffer Carlsson berättade om rasism och extremism utifrån sin senaste deckare Den fallande detektiven. På Kista bibliotek: Högläsning för vuxna Dramapedagogen Linda Melin läste svenska klassiker och instruerade publiken att vara med: avbryta, ställa frågor och ändra innehållet i texten om de önskade. På PUNKTmedis: Americanah- ett samtal om skönhetsnormen för svarta och rasifierade personer Med avstamp i Chiamamanda Ngozie Adichies roman Americanah diskuterades skönhetsnormer med inbjudna gäster.

Helena Ahlin Stockholms stadsbibliotek