Läsecirkel i Kungsängen

kungsängen2

Foto: C. Bengtsson

Sedan 2009 håller biblioteket i Upplands-Bro i en läsecirkel för daglediga vuxna. Cirkeln träffas en gång i månaden. Inför varje träff läser deltagarna en roman som vi talar om under träffen. Att det finns ett behov av att träffas och prata om det man har läst märks tydligt. Det är så många som vill vara med i cirkeln att den är uppdelad på två tillfällen. Alla läser samma bok, men den diskuteras vid två tillfällen samma vecka varje månad. Deltagarna väljer från gång till gång vilken veckodag de ska komma. Det gör att grupperna ser lite olika ut vid varje träff.

Som cirkelledare är det spännande att se hur olika samtalen ibland kan bli i de olika grupperna, trots att alla har läst samma bok. Bokcirkelträffarna gör en också så tydligt medveten om att det är både författaren och läsaren som skapar innehållet i en bok just vid lästillfället. Alla tolkar och upplever boken utifrån sina egna erfarenheter och var man för tillfället befinner sig i livet. När vi sedan träffas och delar våra tankar kring boken blir det nästan som att läsa den en gång till, man får nya perspektiv och ens egen uppfattning om boken utmanas. Roligast tycker jag som cirkelledare att det är när det i gruppen finns totalt olika åsikter om boken. Men min erfarenhet är att det i princip integår att förutse om boken kommer ge upphov till spännande samtal eller inte. Och det har ju såklart att göra med att varje läsare läser in och berörs av olika saker. Det är därför det är så givande att träffas och samtala om just böcker.

En bok öppnar upp för samtal om ämnen man kanske inte spontant skulle ta upp med personer man inte sedan tidigare är nära vän med. Deltagaren väljer dessutom själv hur pass personlig hen vill vara i diskussionen. En minnesvärd diskussion handlade om huruvida man skulle välja att prostituera sig eller stjäla i en affär om de två alternativen var enda möjligheten att skaffa mat till sitt barn. Annars kretsar ofta samtalen kring relationer och tidigare livserfarenheter. Jag upplever att det är mycket värdefullt för deltagarna att få tillfälle att dels tala med andra om lästa böcker, dels diskutera andra till boken relaterade ämnen och livsfrågor. Jag tror inte att det i dag ges så många andra liknande tillfällen till djupare och samtidigt kravlösa samtal med människor man kanske inte annars skulle träffa och umgås med.

Martina Olsson, Upplands-Bro bibliotek

kungsängen4