Klassiska sagor på några av Norrtäljes bibliotek

Under några veckor i mars och april har vi barnbibliotekarier på Norrtälje stadsbibliotek bjudit in förskolebarn i åldrarna 4-5 år till en levande och dramatiserad sagostund på temat Klassiska Sagor. Vi vill försöka förmedla en sagoskatt och efter noggrant urval bestämde vi oss för att berätta fyra sagor: Askungen, Smörbocken, Hans och Greta och Prinsessan på ärten. Vi inledde med att barnen fick träffa Askungen och hennes elaka styvmor och efter ett snabbt klädbyte, från säckväv till balutstyrsel, berättade Askungen själv om hur det var på balen och vad som hände sedan.  Som stöd för berättandet hade vi tapetserat fönstren i berättarrummet med Charlotte Gastauts vackra illustrationer från Askungen.

Foto: Johanna Rickegård

Sedan berättade vi Smörbocken, som inte så många, varken barn eller pedagoger, kände till. I den sagan förekommer en guldsax, en guldkniv och ett kärringahuvud. Vi trodde att barnen skulle bli skrämda av detta huvud, som vi tillverkat själva, men det blev de inte alls.

Hans och Greta kom därefter och till den hade vi byggt ett pepparkakshus dekorerat med godis och kakor. Sist kom den korta sagan om Prinsessa på ärten.

I en hylla fanns ett antal föremål, bl.a. guldsaxen, guldkniven och kärringahuvudet från sagan om Smörboken. Andra föremål var t.ex. pepparkakor, städgrejor, en guldsko, en benknota, en pumpa, en brödbit, ett trollspö, en säng med många madrasser, en hög med vita stenar, en blöt mantel och en liten ärta. Barnen fick efter varje saga säga vilka av föremålen som passade till den just berättade sagan. De rätta föremålen la vi på stora brickor, en till varje saga och barnen fick i slutet titta närmare och även känna på föremålen.

Därefter var det dags att prova på sagorna. Barnen fick ligga på madrasser med ärtor av olika storlekar under för att känna om de var riktiga prinsessor eller prinsar. De fick prova Askungens guldsko och känna hur det är att ha ett stort kärringahuvud under armen. Till sist fick de knapra kakor från pepparkakshuset. Det blev en rörig, men rolig stund.

Vi avslutade sagostunden med att dela ut boken Prinsessor – sju sagor till varje förskolegrupp.

Foto: Johanna Rickegård

Detta koncept har vi genomfört på stadsbiblioteket och på Hallstaviks bibliotek, sammanlagt vid 13 tillfällen med 15 barn varje gång. I maj ska vi försöka göra en förenklad version i biblioteksbussens och då besöka ett antal förskolor i kommunens yttre områden.

Vi försökte inpränta hur sagor börjar och slutar och barnen fick lära sig ”Det var en gång”, ”och så levde de lyckliga i alla sina dagar” och ”snipp, snapp, snut och så var sagan slut”.

Johanna Rickegård och Kerstin Bucht Björklund, Norrtälje bibliotek