Svenska med baby

För Biblioteken i Södertälje känns Svenska med baby som en väldigt given samarbetspartner, konceptet med möten mellan småbarnsföräldrar över gränserna är något som ligger helt i linje med hur vi vill arbeta.

Svenska med baby startades av Karin Bruce och Ylva Strander, och drivs sedan sommaren 2013 av Anna Libiets Jacobson, med föreningen Internationella bekantskaper som huvudman. Allt startade med en fundering runt hur man kan råda bot på ett segregerat samhälle som saknar naturliga mötesplatser för människor med olika bakgrund och språknivå. Hur skapar vi ett Sverige för alla om vi aldrig möts? Svenska med baby är tänkt för att skapa nya möten mellan barn och för äldralediga från olika bostadsområden och med ursprung i hela världen.

Genom öppna föräldragrupper och gemensamma aktiviteter ges möjlighet till språkträning, nya sociala nätverk och stöd i frågor som rör samhälle och föräldraskap. Sedan starten i Stockholm i slutet av 2012 har Svenska med baby haft över 2000 besök, med deltagare från hela Stockholmsområdet och med ursprung i mer än 60 länder. Svenska med baby har till stor del drivits och utvecklats på ideell basis. Men i mars 2014 tilldelades Svenska med baby Aftonbladets pris Årets Wendela, och i april beviljades medel från Allmänna arvsfonden. I maj 2014 gick Sacoförbundet Jusek in som partner.

Svenska m baby 2015

Foto: Susanne Tillbom

Svenska med Baby är politiskt och religiöst obundet, det är gratis för deltagarna att vara med, och ingen föranmälan krävs. En utmaning har varit att nå ut till deltagare. Svenska med baby marknadsförs med hjälp av affischer och flygblad, men det är oftast genom det personliga mötet som nya deltagare nås. Det har visat sig bra att informera på SFI-skolor, öppna förskolor och BVC. Svenska med baby har också en Facebook-sida med stor aktivitet och många följare. Upplägget för träffarna är enkelt: en eller ett par gruppansvariga som pratar bra svenska håller i träffarna, ser till att det finns fika och att man har ett nytt tema för varje träff att samtala runt.

Populära teman är barnets mat, sömn, att börja förskolan och teman som följer kalendern, t ex semmeldagen och påskfirande. På stadsbiblioteket i Södertälje startade vi vårt samarbete i februari 2015, träffarna ligger på en fast tid varje vecka och så här långt har vi haft ca åtta träffar. Det har kommit ett varierande antal deltagare varje gång från fem till tio stycken. Vihar presenterat oss för varandra, pratat lite om vilket ursprung alla har, och vilka språk man pratar. Vidare så har vi haft olika teman, och sjungit barnsånger. En deltagare som är sjuksköterska har hållit i en träff, och hade då tema barnmat, något som var väldigt uppskattat.

Den 29 maj kommer Armina Etmina från centrum för samhällsorientering på besök. Den sjunde maj åker vi till ett besök på Kungliga slottet i Gamla stan då en av våra partners är Kronprinsessparets Stiftelse. Det har varit en bra blandning av svenskfödda och utlandsfödda deltagare. Det har dock kommit olika deltagare varje gång, så nu ser vi fram emot när alla kommer samtidigt och gruppen kan lära känna varandra lite mer på djupet!

Helen Tynér & Karolina Wiberg Biblioteken i Södertälje

Den här artikeln är även publicerad i Länsnytt nr 2 2015 med tema Samtal. Läs hela länsnytt här.