”Samtal” – temat för senaste Länsnytt!

Bild  från bibliotekVad är ett samtal, annat än kommunikation mellan två eller flera personer i syftet att förstå varandra? Vilka samtal förs idag och på vilka platser, och vad betyder de för oss som människor?
På biblioteken omges vi dagligen av samtal i olika former, mellan besökare och personal, mellan olika sällskap eller kanske efter ett intressant författarbesök. Spontana samtal mellan främlingar kan uppstå över schackbordet, framför fotoutställningen eller mellan bokhyllorna.

När människor besöker biblioteket för att hitta litteratur eller information ber de ofta personalen om hjälp, och ett referenssamtal uppstår. Biblioteken månar om att ge ett bra bemötande, men hur vet vi att vi utför ett bra referenssamtal och har kvalitet i tjänsten? På Regionbibliotek Stockholm har vi testat en kvalitetsmodell på bibliotekens referenssamtal i fysisk och virtuell miljö, i jakt på användbara kvalitetsmarkörer. I detta nummer berättar vi lite om vårt arbete.

Samtal på bibliotek förs även under mer arrangerade former, då biblioteket bjuder in till dialog kring aktuella samhällsfrågor. Exempel på detta är programserien STHLM PRATAR på Stockholm stadsbibliotek och iScaféer på biblioteken i Nacka. I ett segregerat samhälle behövs fler mötesplatser för människor med olika bakgrund och erfarenheter. På bibliotekens språkcaféer kan människor träffas för att prata svenska eller andra språk de vill bli bättre på. Det ideella initiativet Svenska med baby är tänkt för att skapa möten mellan barn och föräldrar med ursprung i hela världen. Konceptet har spridit sig över landet och för Södertälje bibliotek ligger samarbetet med Svenska med baby helt i linje med hur de vill arbeta för att skapa möten över gränserna.

Många besöker biblioteket för att låna böcker, men slutet på boken är bara början och vi vill gärna prata med andra om det vi läser. Därför ordnar många bibliotek läsecirklar där människor kan diskutera böcker och lära känna varandra.

I detta nummer kan vi läsa om bokcirklar på biblioteken i Sollentuna,
Upplands-Bro och på bokcirklar.se. Ibland säger vi att ”böckerna samtalar
med varandra” mellan olika tider och genrer, att de påverkar varandra och
vår förståelse av det lästa. Att samtala om böcker föder i sin tur
nya kopplingar, vilket bibliotekarierna bakom podden Solen
ofta upptäcker.

Med detta önskar vi på
Regionbibliotek Stockholm
en skön sommar!

Lotta Aleman
Hanna Johansson
Britt Löfdahl
Karin Sundström

Den här texten är förord i det precis nya och läsvärda nummer 2 av Länsnytt 2015 som ni hittar här!