Bokbåtens dagbok 21 april 2015

Det blir inget vanligt dagboksinlägg idag, istället publicerar vi ett fantastiskt fint brev vi fick av Lars, en medföljare under måndagen. Det var riktigt trevligt att få säga ja till en födelsedagsönskan. Här kommer brevet:

En dag med Bokbåten – Tranan

Tack Bokbåten, bibliotekarie Annika och skeppare Johan med kollegor, för en härlig dag i skärgården i en i dubbel bemärkelse kulturell miljö – goda böcker och ett K-märkt fartyg.

Jag är så glad att ni inte avfärdade mina barns förfrågan om att som födelsedagspresent låta mig följa med en dag på Bokbåten utan ställde upp på idén och gav mig ett sådant positivt och vänligt bemötande.

Jag måste säga att det urval av böcker ni erbjuder på den begränsade ytan ni har till förfogande verkligen imponerar! Bara jättebra titlar som man gärna skulle läsa allihop. Inte undra på att ni kunnat hålla igång ända sedan 1953. Jag önskar er verkligen ett långt fortsatt liv, trots att det nu finns konkurrens från e-böcker och annat nätutbud.

Det är något särskilt med att botanisera bland riktiga böcker i en bibliotekshylla, man råkar stöta på både det ena och det andra. Bland era skatter hittade jag bara av ren tillfällighet:

· först, i en av era minnesböcker över de gångna åren, en bild från ett besök på Runmarö, där en mycket god vän till mina föräldrar som jag själv också kände väl fanns med som bokbåtsbesökare!

· sedan, i en bok av Fredrik Sjöberg om Tomas Tranströmers fantastiska insektssamlingar, en historia om en professor Lindroth som var en auktoritet på området

· strax därpå bläddrade jag i ett seriealbum av Berglins, och där, i en av rutorna fanns minsann text om insekter och referenser till Lindroth och tack till Fredrik Sjöberg!

Båtresan var verkligen grädde på moset! Soligt och härligt, trots lite kyliga vindar. Avfärden 05:45 var i tidigaste laget, men det var det värt. Solen gick precis upp och utfarten genom Stockholm var så vacker. Under färden till Furusund och Arholma hann jag både med att vara i styrhytten och att spana in några favoritböcker att låna med mig. Hyllan med skärgårdsböcker var särskilt frestande förstås.

Lunchen var nästa höjdpunkt med goda pajer i trevligt sällskap. Det var roligt att få höra hur trevliga turer ni gör. Besökarna verkade också mycket glada och var ofta ganska fullastade både när de kom och när de gick. Det var spännande att kika lite på vilka böcker de lämnade tillbaks som påfyllning till hyllorna. Flera topptitlar förstås!

Än en gång STORT TACK till Bokbåten Tranan med besättning och till mina påhittiga barn för en härlig bokbåtsdag!

Lasse Jacobsson