Popkult

PopkultLogga

Popkult

Ett gott exempel på ungdomsverksamhet och bibliotek fick vi på Regionbibliotek Stockholm ta del av när vi i december 2014 besökte Drammens bibliotek som ligger fyra mil från Oslo. På Drammens bibliotek finns Popkult som är ett norskt koncept för ungdomar på bibliotek, popkult står för populärkultur. Vi träffade ungdomskonsulenten Joep Aarts som arbetar med popkult. Det hela startade som ett projekt 2008-2010 men är nu permanent verksamhet. Under projekttiden gjorde man studieresor till bland annat PUNKTmedis i Stockholm för inspiration och omvärldsbevakning. Popkult har ett relativt stort område inne på biblioteket med hyllor, läsplatser och en scen. Man arbetar mycket med att erbjuda ett relevant medieutbud där olika medier har lika stort värde, dataspel, serier, böcker, filmer – det är berättelsen som är i fokus, inte formatet. Centralt i verksamheten är ungdomars fritid, man samarbetar inte alls med skolan. Samarbeten är dock viktiga till exempel med G60 som är ett ungdomskulturhus i huset bredvid. Varje år arrangeras en mängd olika aktiviteter till exempel zombiekvällar, Tolkientema, handarbeten, spelnätter, LAN och musikprogram. Arrangemangen är ofta i temaserier så det inte bara blir enstaka grejer som glöms bort. Information om aktiviteterna sprids genom olika kanaler bland annat via facebook. Man har även gjort en snygg youtubefilm om verksamheten.

Ett annat viktigt sätt att nå ut och nå fler är att ha pop-up aktiviteter i samband med olika arrangemang, till exempel festivaler.

Bild på personer i biblioteksmiljö

Foto: Pia Borrman

Når popkult ungdomarna i Drammen? Jo, det anser biblioteket. Könsfördelningen på besökarna är 50/50. Aktiviteterna har oftast många deltagare, utlånen ökar stadigt och zonen popkult utnyttjas flitigt. Framöver kommer man att satsa på makerspaceverksamhet. ”Det är livsviktigt att involvera ungdomarna i utbud och arrangemang” avslutar Joep Aarts med att säga innan vi tar tåget tillbaka till Oslo.

Cecilia Bengtsson och Pia Borrman
Regionbiblioteket