Läs Länsnytts nya nummer med tema Unga!

Bild på unga på bibliotek

Foto: A.Lissenko

Länsnytt nr 1 2015 finns nu tillgängligt, läs förordet här:

Hur är det att vara ung idag?

Att mycket skiljer sig åt från när vi var tonåringar eller unga vuxna
är klart. Inte minst har den tekniska utvecklingen medfört stora förändringar av det sociala livet. Begreppet unga vuxna har dessutom inte funnits särskilt länge. Kanske hänger det ihop med att mycket går neråt i åldrarna? Barnen blir tidigare tonåringar, vi talar om tweens. ”50 är det nya 40” säger medelålders glatt och känner sig ungdomligare än sin föräldrageneration. Att ungdomsarbetslösheten är hög och att det är svårt att etablera sig på bostadsmarknaden är stora frågor för samhället och inte minst för de unga själva.

Unga och biblioteken

För bibliotekens del kan vi knappast tala om unga som en enda målgrupp. En 13-åring och en 25-åring har olika behov. Hur kan biblioteket vara relevant för dem i dessa åldrar? På många bibliotek tycker man sig inte hinna med ungdomarna utan satsar på de yngsta barnen. De unga vuxna ägnas ännu mindre uppmärksamhet. Litteraturen för unga är många bibliotek bra på, det finns till exempel flera bloggar. Hur för vi ut detta?

Vi säger att vi vill nå ungdomar, att de ska komma till biblioteket men hur välkomnar vi dem? Om vi ens lyckas nå dem och få dem att komma så kan de ju vara ganska besvärliga, högljudda och inte kan de sitta ordentligt i en soffa heller. Vad kan biblioteket erbjuda? Hur kan vi göra dem delaktiga? Hur
tar vi vara på deras ryggsäck av erfarenheter och referenser? Hur villkorar vi deras närvaro? Hur uppdaterar vi oss på deras verklighet, deras medievärld? Finns aktörer i lokalsamhället att samverka med?

I detta nummer av Länsnytt kan ni bland annat läsa om hur Alby bibliotek samarbetar med Mediehuset Fanzingo, tjejjouren och flera andra organisationer för att ta vara på de ungas kreativitet och jobba med film- och radioberättelser. I Täby försöker biblioteket fånga barns och ungas uppmärksamhet genom boktips på Youtube, ett ställe där många unga hänger virtuellt (enligt statistik från stiftelsen .SE tittar 82 % av alla internetanvändare på Youtube, bland ungdomar är andelen ännu högre).

Många talar idag om vikten av att barn och ungdomar lär sig att programmera och förstå datorernas språk. På flera bibliotek erbjuds barn och unga att lära sig spelprogrammering, läs i detta nummer hur Skogås bibliotek gjorde!

Hur vi kan möta och samtala med unga skriver Johan Rahm och Sofie Samuelsson, Hallonbergens bibliotek. Världen finns så påtagligt i områden med människor från olika länder, från olika oroshärdar. Hur blir biblioteket angeläget för dem? Kan biblioteket bli en mötesplats för samtal om frågor som är viktiga för unga idag? Kan det vara ett sätt att uppfylla den demokratiska uppgiften vi har?

Cecilia Bengtsson
Pia Borrman