Salems bibliotek och Salems väntjänst – samarbete som berikar

SkärmklippNär uppmaningen kom att skriva om ett samarbete som biblioteket har så tänkte jag direkt på Salems väntjänst. Sedan flera år samarbetar vi med Salems väntjänst när det gäller boken kommer verksamhet, språkcafé för nya svenskar och sedan i våras även med projektet läskraft, läsning på demensboende. Vi och väntjänsten tycker det är ett lyckat samarbete, där man tar tillvara bibliotekariernas yrkeskunskap och vänföreningen bidrar med frivillig medmänsklighet. Jag stämde träff med ordförande för väntjänsten Ilse Forsberg och intervjuade henne om väntjänsten och varför hon själv har valt att engagera sig. Salems väntjänst bildades i slutet av 1990-talet och är en ideell organisation som inte är knuten till någon av pensionärsorganisationerna i kommunen.

När det gäller boken-kommer-verksamheten, så finns valet att väntjänsten kommer med böcker istället för vaktmästeriet. Våra låntagare väljer nästan alltid besök av väntjänsten, som tar sig tid att stanna en stund, kanske fika och diskutera böcker. När jag pratade med Ilse så berättade hon att när hon besöker låntagaren, så väljer hon inte ut böckerna det gör biblioteket, men att hon ofta funderar innan besöket vad det finns att diskutera kring de utvalda böckerna och författarna Ett besök tar oftast ett par timmar. Bokvän enades vi om var en bra term för vad väntjänsten kan vara för bibliotekets boken-kommer låntagare.

Elin Lundmark, bibliotekets socialbibliotekarie anordnade en kurs i våras för blivande frivilliga läsare på demensboende. Hon fick idén från det nationella projektet läskraft. Flera av dem som gick kursen var också aktiva i Salems väntjänst och det blev naturligt att väntjänsten samordnar läsarna och att bibliotekets roll är att ge tips på litteratur och appar. Ilse som var en av deltagarna på kursen berättade att hon nu går till ett boende varje vecka och läser och att det är fantastiskt hur texter och bilder kan väcka minnen till liv hos personer med demens.

En annan grupp inom väntjänsten driver bibliotekets språkcafé, varje tisdag träffas gruppen och fikar tillsammans med dem som vill träna svenska. Är det många som kommer brukar man dela in sig i mindre grupper och vill man träna mer så händer det att väntjänsten bokar in extra tid för fler samtal på biblioteket.

Iréne Kulneff
Salems bibliotek