Dansk novellkonst på bokcirklar.se

Bokcirklar.se satsar på dansk novellkonst under hösten. Bokcirklar.se har tillsammans med förlaget Novellix översatt och gett ut en novell av danska författaren Ida Jessen.
Novellen En utflykt ingår i Ida Jessens novellsamling Postkort til Annie som nominerats till Nordiska rådets litteraturpris 2014. Den svenska översättningen har gjorts av författaren Ninni Holmqvist.  Översättningen och utgivningen har genomförts med stöd från Svensk-danska kulturfonden.

Omslag: En utflykt

Ida Jessen, född 1964, är en av Danmarks främsta novellister. Hon debuterade 1989 med novellsamlingen Under sten, som följts Ida Jessenavytterligare samlingar och även barnböcker och romaner. Hon har jämförts med nobelpristagaren Alice Munro, vars noveller hon översatt till danska, och blev år 2012 invald i Det Danske Akademi. Jessens novellsamling Postkort til Annie kom 2013 och hyllades unisont av både läsare och kritiker. Samlingen är nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2014 och innehåller novellen ”En utflykt”, som Novellix nu ger ut för första gången i svensk översättning.

Ninni Holmqvist är översättare och författare, aktuell med romanen Precis som att börja om. Hon hyllades för sin debut med novellsamlingen Kostym 1995 och har sedan dess utkommit med flera novellsamlingar och den uppmärksammade romanen Enhet 2006.

Händer i höst
Vi cirklar om novellen på bokcirklar under hösten. Dessutom gästbloggar både  Ninni Holmqvist och Ida Jessen. Ni som varit med länge på bokcirklar.se kanske minns att Ninni gästbloggat tidigare. Vi välkomnar Ninni tillbaka och gläds över samarbetet!

Cirkla om En Utflykt
Driver du en bokcirkel på ditt bibliotek, eller är du sugen på att starta en cirkel? Vill du cirkla om En utflykt? Vi skickar gärna ”En utflykt” till dig och din läsecirkel. Skicka e-post till info@bokcirklar.se och skriv hur många ex ni behöver och adress.  Kanske vill du även testa en digital bokcirkel i bibliotekets regi? Vi ser mycket gärna att fler bibliotekarier flyttar in på bokcirklar.se och driver cirklar där tillsammans med nya eller vana cirkeldeltagare.

Vill du testa lite först  så kom gärna med och cirkla om ”En utflykt” med oss på bokcirklar.se. Välkommen in i cirkeln!

//Hanna Johansson och Annika Hermele, projektledare för bokcirklar.se.

AnnikaHermeleNinniHolmqvistAnnika Hermele samtalar med Ninni Holmqvist i Novellix monter på Bokmässan i Göteborg 2014.