Tillsammans kan vi!

Biblioteken söker sig alltmer utanför de egna väggarna. Söker samverkan och samarbeten och i och med det sin roll i lokalsamhället. Vi sätter lite mer fokus på Kompetensen än på Rummet och Medierna!

Biblioteket ensamt har inte svaret på alla dagens samhällsfrågor som barnens sviktande läsförståelse, digitala klyftor, integration och utanförskap. Men i samarbete och i samverkan med andra aktörer i lokalsamhället kan vi spela en viktig roll. Vi kan tillsammans med andra söka efter det gemensamma professionella objektet, det våra yrken är till för att åstadkomma. Vi är inte lärare eller logopeder. Inte heller studievägledare eller omsorgspersonal. Men tillsammans kan vi alla med olika yrkeskunskap, uppdrag och resurser åstadkomma innovation, involvement, experience och empowerment.

Men – kan vi också gå vilse ibland? När vi satt och redigerade allt material till det här numret så blev vi uppmärksammade på en konferens som ägt rum i Danmark i september, en konferens med rubriken Biblioteket som lokalsamfundets drivkraft – men hvor går grænsen? Här ställde man frågan hur långt biblioteken ska gå; var går gränsen för vilka uppgifter biblioteken tar på sig i lokalsamhället. När upphör vi att vara just bibliotek? Kanske finns en utveckling i Danmark som vi inte känner igen riktigt i Sverige, men frågorna är förstås relevanta att samtala kring även här.

I det här numret av Länsnytt har alla 26 kommuner i Stockholms län generöst delat med sig av exempel på Tillsammans. Det visar på ett brett spektrum av samarbeten och samverkan med en mängd olika aktörer. Här finns exempel på samarbeten med föreningar, studieförbund, kyrkan, idrottsföreningar och muséer. Här visas på hur volontärer kan bidra, som väntjänst, Stadsmissionen och Röda Korset. Hur biblioteket kan arbeta tillsammans med jurister, närpolisen, arbetsförmedlingen och fritidsgården, samt samarbeten med logopeder, utbildningsförvaltningen, kulturskolan, konsthallen och stadsarkivet. Läs och inspireras!

De sex frågorna på Länsnytts baksida ställs i detta nummer till Eva Bergquist som är ny kulturchef i Stockholms läns landsting. De övriga länskulturfunktionerna förutom Regionbiblioteket är Dans i Stockholms stad och län, Länshemslöjdskonsulenterna, Länsmusiken i Stockholm, Stockholms Läns Museum samt Film Stockholm. Sinsemellan samarbetar vi bland annat med Knacka på, Digitala berättelser och Kultur i vården.

Cecilia Bengtsson
Pia Borrman
Britt Löfdahl

Detta är ett förord i det senast utkomna numret (2014 09 29) av Länsnytt. Läs mer här!