Möten med läsning

Nu startar vårt projekt om läsfrämjande speciellt för personer med funktionsnedsättning. Vi har fått medel från Kulturrådet för ett första år, med eventuell förlängning ett år till. Den 1 oktober börjar Pia Andersson Wredlert som projektledare på halvtid.

Projektet har flera syften:

• metodutveckling kring läsfrämjandeaktiviteter
  • ökad samverkan och kompetensutbyte mellan bibliotek och omsorgen
  • förnyelse av läsombudsverksamhet

Regionbibliotek Stockholm har bedrivit flera projekt de senaste åren kring social uppsökande verksamhet; PROSIT, Seniorkultur och läsombudsprojekt. I det här projektet vill vi satsa extra på några kommuner som inte deltagit i de tidigare projekten och startar därför med Botkyrka, Danderyd och Upplands Väsby.

Projektet kommer att innebära att bibliotek och någon enhet inom omsorgen (till exempel en daglig verksamhet) prövar på och genomför olika läsfrämjande aktiviteter. Projektledaren kommer att stödja de lokala insatser som görs och det kommer att finnas en pott pengar avsatt för aktiviteter, material med mera.

Planen är också att ordna några aktiviteter som är öppna för alla kommuner i länet som arbetar med dessa frågor. Det kan till exempel handla om fortbildning, studiebesök eller diskussionsträffar. I mån av resurser kan också fler än de prioriterade kommunerna ta del av projektledarens handledning och annat projektstöd.

Ett speciellt projektspår handlar om förnyelse av läsombudsverksamhet. En särskild arbetsgrupp arbetar vidare med detta efter erfarenheter från projektet Ombud i läsningens tjänst.

Kontaktpersoner på Regionbiblioteket är Cecilia Bengtsson och Karin Sundström.