Biblioteksvanor och attityder i Stockholmsområdet

Svenskarnas biblioteksvanor, läsvanor och attityder till bibliotek har följts under flera år med frågor i den årliga nationella SOM-undersökningen. Detta finns redovisat i årliga publikationer för befolkningen som helhet och för olika socioekonomiska grupper
( www.som.gu.se/ ).

Hur användningen av och attityder till biblioteken ser ut i enskilda kommuner, län och regioner är mindre studerat. Regionbibliotek Stockholm har beställt en rapport som bygger på specialbearbetningar av SOM-undersökningarna för region Stockholm. Rapporten redovisar biblioteksbesök, bokläsning, servicevärderingar och förtroende för biblioteken med fokus på Stockholmsregionen.

Studien jämför Region Stockholm med Stockholms stad och riket som helhet. Avsikten är att
prova att belysa ett geografiskt delområde trots att antalet svarande enskilda år är begränsat och urvalet avser Sverige i första hand. Resultaten visar att man genom att kombinera data från flera år relativt väl kan belysa trender och skillnader mellan olika grupper och därigenom komplettera biblioteksstatistiken.

När man ser till hela Stockholmsregionen finns där såväl storstadsområden som mindre tätt bebyggda områden och mindre samhällen. Storstadsområdet Stockholms kommun skiljer sig
dock tydligt från resten av Sverige genom en högre andel högutbildade, högre medelinkomst, och närhet till många typer av service samt flera stora bibliotek. Samtidigt finns här färre bibliotek per invånare än i övriga regioner i landet.

Nära 30 procent bland de svarande i både Stockholms region och kommun uppger att de besöker biblioteket varje kvartal eller oftare. Avvikelsen från riket i stort är mycket liten, trots att man kunde förvänta en något större andel biblioteksbesökare i Stockholm på grund av att andelen med universitets- eller högskoleutbildning är högre i Stockholmsområdet. Medan andelen högutbildade i landet utgör 27 procent, når Stockholms län 36 procent och Stockholms kommun 44 procent i detta material (SCB anger drygt 38 procent för Stockholm 2012). Förklaringen till att biblioteksbesöken ändå ligger kring genomsnittet för riket tycks vara att man köper böcker i större utsträckning i Stockholm.

Det finns också en mindre tendens i materialet att även om biblioteksbesöken ligger nära snittet för riket så är nivån för högutbildade något lägre och för låg-medelutbildade något högre än för övriga landet. Detta stämmer in på hypotesen om resursskillnader och pekar på att biblioteken har större betydelse för de grupper som har få alternativ till information och kultur utan biblioteken.

Andelen som ofta läser böcker är omkring 10 procent högre i Stockholmsområdet än i riket som helhet i samtliga åldersgrupper, vilket torde sammanhänga med ovan nämnda förklaring; utbildning ger läslust, biblioteken används av många och man köper mer böcker. Det senaste året uppger hela 88 procent i Stockholms kommun att man köpt bok, vilket ligger 10 procentenheter över riket som helhet. Skillnaderna mellan storstad-glesbygd återkommer för
såväl bokläsning som biblioteksbesök så att besök och läsning minskar när man jämför storstad med mindre samhällen och landsbygd både inom Stockholmsregionen och i övriga landet.

Utlåningen av E-böckerna ökar fortfarande starkt i hela landet. Den procentuella ökningen
mellan 2011 och 2012 var högre i Stockholm än i riket men är för 2013 något lägre, vilket kan vara ett resultat av att man nått längre i spridningskurvan, men det kan också vara en antydan om att spridningstakten saktar in.

Sammanfattningsvis kan man se att utlånen av E-böckerna ökar. Fler barnböcker lånas också ut i Stockholm även under det senaste året (2013). Stockholmsregionen uppvisar stora likheter med landet i övrigt men Stockholms kommun i synnerhet sticker ut genom att fler läser böcker och fler köper böcker trots att många besöker bibliotek. Detta antas sammanhänga med en befolkningsstruktur där utbildningsnivå och inkomster är högre än i andra områden. När det gäller hur man ser på bibliotekens service och förtroendet för bibliotek ligger bedömningarna av detta mycket högt och stabilt på ungefär samma nivå i såväl Stockholms region och kommun som riket i stort.

Lars Höglund
Seniorprofessor
Göteborgs universitet

Denna artikel är även publicerad i Länsnytt 2:2014, och utgör en sammanfattning av rapporten som återfinns i sin helhet här på Regionbibliotek Stockholms webbplats.