Rapport från Knivsta makerspace

Strax intill Knivsta station ligger biblioteket strategiskt beläget i det relativt nybyggda kommunhuset. Jag är på plats för att göra så kallade TTT-observationer kring vilka aktiviteter som pågår i lokalen, därtill ska jag kolla in bibliotekets makerspace. Det var under 2013 som Karl Tännerus, en av bibliotekets medarbetare fick en idé om att göra en ansökan till Tillväxtverket/Vinnova. Glädjande nog tilldelades projektet makerspace 470.000 kronor och i början av 2014 satte man igång.

Vad är då ett makerspace? För ungefär tio år sedan växte det fram rörelser kring en kultur där skapandet står i fokus. Skapandet tar avstamp i slöjd-, hantverks- och uppfinnartraditionen, samtidigt som den anammar modern teknologi till exempel 3D-skrivare, arduinor (som är små datorer), CNC-fräsare och laserskärare. Via youtube delar många med sig av tips, idéer och instruktionsfilmer. På Knivsta bibliotek har man under våren tillsatt en person, Albin Grenholm som arbetar med verksamheten. Man har skaffat teknik och material och håller på att involvera Knivstabor i främst åldrarna 18-30 år till att vara delaktiga i utformandet av verksamheten.

3D

Förhoppningen med makerspacet på Knivsta bibliotek är att de som kommer ska dela med sig av kunskaper, att det ges möjligheter för människor att prova sina idéer och att kanske nya uppfinningar växer fram. Jag frågar Karl Tännerus om makerspacet finns med i bibliotekets verksamhetsplan och han svarar:

”I den kommande verksamhetsplanen för Knivsta bibliotek nämns makerspaceverksamhet som en del av bibliotekets arbete för digital delaktighet; genom att erbjuda möjlighet att testa ny teknik, ges möjlighet att förstå den och därmed bli fullt ut delaktig i dagens alltmer teknikbaserade tillvaro.”

Jag lämnar Knivsta bibliotek och tänker på R.D Lankes, professor vid universitetet i Syracuse och hans tanke om att bibliotekariens professionella objekt är att förbättra samhället genom att underlätta skapandet av kunskap inom det sammanhang som man verkar.

//Cecilia Bengtsson, utvecklingsledare Regionbibliotek Stockholm

kms

Denna text är även publicerad i Länsnytt nr 2 2014.