Bokbussen on tour!

SkärmklippBussoFotollUnder våren har Kultur- och fritidsförvaltningen i Haninge kommun tillsammans med idrottsrörelsen arbetat kring projektet Avspark, ett projekt där fotboll varvas med konst, ståupp,
läsprojekt och film. Syftet är att genom kulturen se fotboll i ett nytt perspektiv och att mötas över de gränser, verkliga eller inte, som finns mellan kultur och idrott. Avspark pågår från den 5 april till den 8 juni och höjdpunkten är Öppet mål, en familjelördag den 17 maj.

Ett delmoment i projektet är Haninge idrottsrörelse – en läsande rörelse som vänder sig till idrottande barn och ungdomar i kommunen. Tanken är att få barnen och ungdomarna, och då främst killarna, att läsa mer. Projektet finansieras med stöd av Kulturrådet som vill få idrottsrörelsen och biblioteken att samarbeta för att öka läsningen bland barn och unga.

Eftersom det kan vara svårt att få läsovana barn och ungdomar att komma till oss på biblioteket, har vi istället valt att komma till dem. Det gör vi genom att åka ut med vår bokbuss till fotbollsträningar. Vi har kontaktat fotbollsföreningarna i kommunen och hört oss för om de har varit intresserade av att delta och fått ihop fyra lag, två flicklag och två pojklag födda 2003. De är nu medlemmar i bokcirkeln Äkta hat trick. Vi kommer att träffas tre gånger den här terminen och läsa triologin Fans, av Arne Norlin och Andreas Palmaer. De två första träffarna har varit i Bokbussen, den tredje kommer att var i kultur huset i Haninge på familjelördagen Öppet mål. Då kommer barnen också att få träffa författarna och få möjlighet att ställa frågor om och ge synpunkter på böckerna.

I skrivande stund har vi träffats två gånger och uppslutningen, speciellt bland killarna, har varit bra. 45 killar och 23 tjejer är med i Äkta hat trick! Att hålla en bokcirkel i en bokbuss ute vid en fotbollsplan precis innan eller efter en träning är väl inte ultimat. Trots det känns det ändå som om vi når ut, både med att vi existerar och med bokmaterialet. Långt ifrån alla har läst de delar av triologin som vi hittills delat ut, men de som har det gillar böckerna och inspirerar de andra till att läsa. Några har också blivit Legimusanvändare för att kunna ta del av böckerna. Men något alla ändå har gjort, är att ha varit inne i en alldeles äkta bokbuss!

Vid två tillfällen har fotbollsproffsen Marta Vieira da Silva och Caroline Seger åkt med i Bokbussen och hjälpt till att låna ut böcker. De turerna har inte varit kopplade till bokcirkeln, utan var så kallade VIP-turer där stjärnorna berättade lite om sin egen läsning. På en av dessa turer åkte även kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth med. Turerna fick stor publicitet och det kom närmare 200 personer för att få träffa celebriteterna. Det blev mycket autografskrivande och fotande och i ärlighetens namn var det nog stjärnstatusen som lockade mer än litteraturen. Men en och annan ny låntagare skrevs in och en och annan bok lånades ut, bland annat Martas
egen bok, Martas seger.

Haninge idrottsrörelse – en läsande rörelse kommer, till skillnad från Avspark, att pågå året ut. Till hösten fortsätter bokcirkeln Äkta hat trick. Riktigt i detalj hur vi ska lägga upp det vet vi ännu inte, men ytterligare en positiv effekt av våra turer är att vi fått kontakt med engagerade föräldrar som nu deltar i planeringen inför hösten. Kanske kommer vi att turas om så att varannan träff blir ute på träningarna och varannan på biblioteket, kanske blir det bara på biblioteket. Vi får se. Det viktigaste är ändå att vi möts på varandras planhalva.

Angela Jaconelli Lind
Biblioteken i Haninge

Detta är en artikel ur Länsnytt nr 2 2014.