Bibliotekarier sommarbloggar på bokcirklar.se

Sommarbloggare2014_Montage_Liten

För andra sommaren i rad gästbloggar biblioteksmedarbetare på läsarsajten bokcirklar.se. Två gästbloggar samtidigt under två veckor. Först ut var de två göteborgsbaserade bibliotekarierna Elin Nord och Mikael Weiss, som gästbloggade 30 juni – 13 juli. De har delgett varandra boktips, skrivit om semesterläsning och äventyrsböcker, gett oss tips på litteratur med anknytning till Tyskland med mera.

Jag älskar att bila genom ett sommarvackert Sverige. När Mikael och jag bilsemestrar så brukar han köra och jag sitter brevid och läser högt för honom ur Upplev Sverige av Mats och Åsa Ottosson. Boken guidar en genom Sveriges landskap och berättar om kända och mindre kända sevärdheter i Sverige. När Mikael frågar Vad är det där för herrgård? och Vad är det där för monument? så bläddrar jag snabbt fram och berättar för honom.

Elins semesterläsning, Elin Nord

Nästa vecka, 14-27 juli, är det dags för två bloggare från Mora bibliotek, Sonja Viklund som är bibliotekschef och hennes kollega Jenny Nises.

Därefter kommer turen till Stockholms län då Cilla Dalén, skolbibliotekarie på Hjulsta grundskola, gästbloggar tillsammans med teatervetare Tora Enkvist, och Katarina Lycken Rüter, gymnasielärare som nyligen lämnat klassrummet för Skolverket. Dessa tre muminälskare kommer att utgå ifrån Tove Janssons fantastiska muminvärld som gemensamt tema. Det ska bli väldigt spännande att läsa.

Läs mer om årets sommarbloggare på bokcirklar.se.

Trevlig läsning och skön sommar!

// Hanna Johansson, Regionbibliotek Stockholm och projektledare för bokcirklar.se