Sigtuna litteraturfestival

Det här är en artikel ur Länsnytt nr 2 2014.

För tredje året i rad arrangeras Sigtuna Litteraturfestival 23-24 augusti  – en litteraturfestival med hela Sigtuna stad som scen. Med över 70 programpunkter på 17 platser i Sigtuna stad blir det en läsfest för alla åldrar. Utöver den amerikanske författaren Richard Ford deltar en rad aktuella internationella och svenska författare såsom Josefine Klougart, Erlend Loe, Giovanni Montanaro, Majgull Axelsson, Lasse Berg, Sara Lövestam, Niklas Rådström, Sigtunas fristadsförfattare Ragip Zarakolu och många fler. Nytt för i år är en större satsning på program för barn och unga – riktade direkt till barnen men också till föräldrar, skol- och förskolepersonal. På Sigtuna bibliotek har vi en fullmatad helg båda dagarna med litteraturfrukostar med lokala författarförmågor, ett digert barnprogram, författarmöte på finska (Sirpa Kähkönen) och ett föredrag med blicken riktad framåt – Vad är en bok? Ett samtal om den digitala läsningen mellan Per Helin, Publit och Alexandra Borg. För tredje året i rad har en skrivarcirkel arrangerats i samarbete mellan Valsta bibliotek och SigtunaHem. Den bok som skrivarcirkeln resulterar i, släpps på festivalen och är avtackningsgåva tillalla medverkande i festivalen. Antalet barn som bidragit blir större för varje år. Denna gång har vår barnbibliotekarie Julia Sverke haft över 50 barn som mer eller mindre har deltagit. Under festivalen bjuds dessutom på bokmarknad, litteraturgudstjänst, guidade turer och utställningar. Ta dig en titt och hitta dina favoriter!

Litteraturfestivalen är ett samverkansprojek mellan Destination Sigtuna, Sigtuna kommuns bibliotek, Sigtunastiftelsen, Sigtuna Museum m fl.
Här finns programmet för Sigtuna litteraturfestival.

Väl mött i Sigtuna!
Lena Gustafson Randau