Programaktiviteter för barn

Det här är en artikel ur Länsnytt nr 2 2014

SkärmklippBåtVT14ramSedan 2007 redovisas antalet programaktiviteter som arrangerats på folkbilioteken i den nationella statistiken. Där kan vi också se andelen programaktiviteter som primärt riktar sig till barn och unga. Antalet programaktiviteter har ökat stadigt varje år och andelen som primärt riktar sig till barn och unga har minskat – med andra ord ökar programaktiviteterna som riktar sig till vuxna.

I Stockholms län har inte bara andelen minskat utan också det faktiska antalet aktiviteter som riktar sig mot barn och unga har minskat med 1000 aktiviteter år 2013 jämfört med 2012. Det är biblioteksvisningar och bokprat som minskat mest men också antalet sagostunder, teaterföreställningar, målning- och hantverkstillfällen, data-
och internetkurser och sångstunder. Å andra sidan har läsecirklar och samarbetstillfällen tillsammans med BVC ökat liksom författarbesök, föreläsningar/debatt, utställningar, skrivarkurser, musikunderhållning och ”annan programverksamhet”.
Här anordnades 19 122 programaktiviteter där 11 500 eller 60 % riktade sig mot barn och
unga. De vanligaste är

1. Bokprat/boksamtal (2 096 st)
2. Annan programverksamhet (2034 st)
3. Berättar/sagostund (1 820 st)
4. Biblioteksvisning (1 580 st)
5. Sångstund (752 st)

I vår länsstatistik har vi kompletterat KB:s statistik med att också fråga efter Läxhjälp. Där har 1 136 tillfällen genomförts vilket skulle sätta Läxhjälp på femte plats på topplistan ovan.
Trots att Bokprat och Biblioteksvisning minskat kraftigt – kanske som en effekt av nya skollagen – så ligger de ändå i topp. 23 av länets 133 bibliotek är integrerade med skolbibliotek men det är inte nödvändigtvis de kommuner som har flest bokprat. Inom kategorin ”Annan programverksamhet” har en del kommuner placerat bokade klassbesök där klasserna får låna och där bibliotekspersonal finns tillgänglig även om inte regelrätta bokprat erbjudits.
I KB:s statistik räknas inte de programaktiviteter som anordnas på biblioteket, men av personal från andra organisationer t.ex. studieförbund eller föreningar. Huruvida denna begränsning får genomslag på program riktade mot barn är jag
inte säker på. Säkert är dock att många program riktade mot vuxna genomförs av andra aktörer i lokalsamhället och där biblioteket bidrar med lokal och marknadsföring.

Malin Ögland
Regionbibliotek Stockholm