Stockholmarnas biblioteksvanor

BiblvanorHogl2Svenskarnas biblioteksvanor, läsvanor och attityder till bibliotek har följts under flera år med frågor i den årliga nationella SOM-undersökningen. Detta finns redovisat i årliga publikationer för befolkningen som helhet och för olika socioekonomiska grupper ( www.som.gu.se).

Hur användningen av bibliotek och attityder till biblioteken ser ut i enskilda kommuner, län och regioner är mindre studerat. Regionbibliotek Stockholm har av professor Lars Höglund beställt en rapport som bygger på specialbearbetningar av SOM-undersökningarna för region Stockholm. Rapporten redovisar biblioteksbesök, bokläsning, servicevärderingar och förtroende för biblioteken med fokus på Stockholmsregionen.

Rapporten kan bl.a. konstatera att Stockholmarna läser betydligt mer än övriga landet och det gäller inte minst skönlitteratur.

”Biblioteksvanor och attityder i Stockholmsområdet”

/Krister