Bokbåtens dagbok 7 maj

Idag har det varit kallt och blåsigt på sjön! Det har gungat så böckerna har trillat ner från sina utställningshyllor. Annars har dagen varit bra, vi började på Möja med alla skolbarn i omgångar. Till skolans bibliotek var det hopplockat flera lådor med böcker till barnen men även till Möjas alla vuxna som vill läsa. Skolbarnen lånade böcker till sig själva, hästar, roliga kattböcker, spännande historier naturligtvis mm mm.

Vidare till Korsö. Eva bjöd på en kaka, vi tackar allra ödmjukast! Korsöborna lånade deckare och beställde en massa böcker till nästa gång vi kommer. Flitiga läsare! Hasse berättade att årets kalvar var på väg från Uppsala, fem stycken ska beta på hela Korsö över sommaren så att inte ängarna växer igen.

Efter vaktombyte, ny personal till biblioteket(bara jag är kvar hela veckan), for vi vidare. På Runmarö ville man låna sticknings- och virkningsböcker, och vi snackade broderi. Haröborna lånade från skärgårdshyllan och på Sandhamn efterfrågades Bleckmossen. De beställdes till nästa gång vi kommer.

Nu är det strax middagsdags ombord och Britt-Mari har lagat något som doftar väldigt gott, hemligt vad det är än så länge men åtminstone jag är jättehungrig!

Vi hörs imorgon! /Annika