Bokbåtens dagbok 5 maj

Bokbåtens vårtur inleddes med strålande sol och ganska kraftig vind. Vid första stoppet på Arholma gungade det så pass att jag satte mig att vila en stund på handelsbodens förstukvist. Men efter Arholma går vi mer inomskärs och då lugnar det det ner sig med vågorna.

Vi har med oss skepparns son Nils som gör sin prao på båten. Han är behjälpligt med allt från att räkna besökare och återlämna böcker till att sitta som en levande förebild av Läsande Pojke.

Dagens stora glädjeämne var den brygga som vi la till vid på förfrågan, utanför tidtabellen: Svartlöga. Där klev fyra glada människor på och lånade till sommarläsningen.  Vi erbjöd oss att plocka ihop en låda barn- och ungdomsböcker till alla sommarboende som snart kommer ut till ön, så nu finns Bokbåtens böcker i en liten bod vid bryggan, och vi lovade att lägga till Svartlöga i ordinarie tidtabell.

image

Bibliotekspersonalen första halvan av veckan består av Malin Ögland, Pia Borrman och Annika Lissenko, alla från Regionbiblioteket.

Efter en sen och mycket välsmakande middag kröp vi tills sängs på vandrarhemmet Utsikten på Finnhamn.

/Pia