Podcasts och andra boktips

Den här artikeln har även publicerats i Länsnytt nummer 1 2014.

Jag frågade två bibliotekarier som jag gärna ber om lästips om hur de hittar alla guldkorn för unga vuxna. Jag frågade om de brukar lyssnar på podcasts om läsning? Det visar sig att ingen av dem gör det. Clarisa Rolandi Ronge, bibliotekarie på Medioteket i Stockholm och bloggare på Flaskposten, använder Goodreads som Annika Hermele skriver om i en annan artikel i detta nummer. Där följer hon bibliotekarier både på svenska och engelska men även författare som delar med sig av lästips. Hon tipsar om bloggen Forever young adult och School library journal som hon följer på Facebook och Twitter.  ”Jag följer också många amerikanska förlag och bibliotekarier på Twitter men är nog för rastlös för att lyssna på poddar och föredrar att läsa om saker hellre än att lyssna!” säger Clarisa. Rita Kangas, bibliotekarie på Rudbecksgymnasiet i Sollentuna, skyller på tidsbrist och väljer bort podcasts. Tips om läsning får hon på Twitter, bokbloggar som Dark Places och Bokstävlarna samt tidningarnas litteratursidor på webben, men hon använder också Goodreads.

Jag frågade också Johanna Nylund, bibliotekarie i Huddinge och en av dem som startade bloggen Flaskposten. ”Jag tycker att det är intressantare att läsa recensioner och lyssna på bokdiskussioner när jag själv också har läst. Jag är alltid i mycket större behov av lästid än läsinspiration” säger hon men tycker att biblioteket, bokhandeln, Instagram och tidningsrecensioner ändå ger boktips.

För er som ändå skulle vilja lyssna på podcasts om barn – och ungdomslitteratur kan jag tipsa om

Allt vi säger är sant Om ungdomslitteratur med författaren/journalisten Per Bengtsson och författaren/journalisten Lisa Bjärbo

Bokslukarsällskapet En alldeles ny podcast av ett hemligt gäng 9-13-åringar.

Mellan raderna författare från Rabén & Sjögren om sina böcker, finns även på Facebook och Instagram.

Bokpodden Bokhoras bokpod handlar om både barn- och vuxenlitteratur på olika teman.

Mugglecast Harry Potter-podcast på engelska med nästan 300 avsnitt hittills.

Book hype Podcast om YA, unga vuxna-litteratur på engelska

CYA podcast Amerikanska bibliotekarier samtalar om barn- och ungdomslitteratur, bloggtipsar och samlar in bibliotekariepodcasts från olika håll.

PW KidsCast Publishers weeklys podcast om barn- och ungdomsböcker.

Pia Borrman
Regionbibliotek Stockholm